Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

FAU Bardufoss Ungdomsskole

FAU ved Bardufoss Ungdomsskole har diskutert hva vi mener er kvalitet i skolen. Vi har i den forbindelse kommet frem til følgende punkter:

  • En trygg skole, der elevene har et godt læringsmiljø
  • Relasjonsbygging står sentralt
  • God faglig og sosial kompetanse på de ansatte ved skolen
  • Skolen speiler og bruker dagsaktuelle hendelser
  • Utdannede ansatte, og at skolen er aktiv på rekruttering
  • Et stabilt personale
  • Et godt samarbeid mellom skole og hjem
  • Engasjerte lærere, som ser alle elever
  • Skolens bygninger er oppdaterte, og vedlikeholdte
  • At skolen kan tilby en gymnastikksal og en svømmehall

Basert på våre synspunkter om hva som er kvalitet i skolen, ønsker vi å fremme følgende høringsinnspill inn til Målselv kommunes fremtidige forslag på ny skolestruktur:

4.4.1 Kvalitetsindikatorer

Det diskuteres hva som egentlig menes med dette spørsmålet. Enkelte indikatorer er statistikk og eventuelle tallgrunnlag som vi ikke besitter. Målselvskolen har utfordringer knyttet til leveranse av tilbud. Flere kull kan blant annet ikke utføre kroppsøving slik det er tiltenkt i læreplanen. Dette har pågått over flere år.

4.4.2 Kvalitetsfaktorer

Med tanke på høringsdokumentet diskuterer gruppen at faren ved å legge ned småskoler kan få videre følger da avstandene (transport) blir lengre. Avstander kan være negativ, familier kan bli tvunget til å flytte. Fordeler med å ha skoler tilgjengelig, familier har forskjellige økonomiske «klasser», vil kunne være vanskelig for folk å flytte, samt skaffe hus (Bardufoss).

Lang tid med buss vil kunne påvirke kvaliteten.

FAU diskuterer videre faktiske forslag som kan være med på å bidra til å få flere kvalifiserte fagfolk i skolen. Det er kjent at dette er en faktor som kan bidra til kvalitet i skolen. Det foreslås at kommunen satser på prosjekter med støtte for videreutdanning for ikke kvalifisert personell, samt videreutvikling for personell med pedagogisk kompetanse. Støtteordninger kan bidra til tilflytting til kommunen.
 
Kommunen må samtidig håndtere brannslukning over tid i skolesektoren, og en bør finne kreative løsninger som f.eks. å ta inn flere voksne inn i skolen som ressurser. Det finnes flere liknende prosjekter nasjonalt der en benytter seg av pensjonerte voksne. Ungdommen trenger voksentetthet i lik grad som lærertetthet. 
 
Flere voksne kan avlaste ledelse i skolen, og samtidig gi rom for videreutdanning til de som skal øke sin kompetanse.
 
4.4.3 Struktur
Det foreslås scenario 2, enstemmig. 
 
Det foreslås å se på muligheten for å ytterligere øke tilskudd av ekstra ressurs (inspektør/miljøterapeut) som et tiltak (brannslukning) frem til kvalifisert personell er «oppe å gå».
 
4.4.4 Skolekretsgrenser
Alle skoler har et «rom» for å ta imot flere elever. Bør være «fritt skolevalg» for familier slik at de kan tilpasse sin hverdag med tanke på skolevalg.
 
4.4.5 Virkningspunkt
Etter neste sommer. Alt må være på plass før elevene eventuelt blir flyttet. Ikke start et nytt skoleår, så er mange ting ikke klart til å ta imot nye elever. (slik det var når BUS skulle ta imot elever fra Olsborg).
 
4.4.6 Prioriteringer
Nei, da er kvalitet i skolen truet. En bør forsøke å holde på stillinger så lenge som mulig, og evt ha ressursene tilgjengelig når en samtidig har folk under utdanning/kompetanseheving.
 
Målselv kommune benytter ikke nødvendigvis nevneverdig mye mere penger på skole enn andre, eller?