Dersom vilkårene under er oppfylt kan tiltakshaver selv stå som ansvarlig for tiltaket jfr plan- og bygningsloven (pbl) §20-2 a) og byggesaksforskriften (SAK10) §3-1 b)

Vilkår

  • Naustet kan ha et samlet bruksareal eller bebygd areal på inntil 70 m²
  • Naustet må oppføres på bebygd eiendom
  • Naustet kan ikke overstige en etasje
  • Naustet kan ikke benyttes til beboelse
  • Naustet må være i samsvar med plan– og bygningsloven, herunder krav til høyde og avstand til nabogrense jf. pbl § 29-4.
  • Naustet må være i samsvar med gjeldende plangrunnlag, herunder blant annet bestemmelser om grad av utnytting, byggegrenser og arealformål.
  • Naustet må tilfredsstille kravene til estetikk jf. pbl § 29-2.
  • Naustet må nabovarsles jf. pbl § 21-3.
Tiltakshaver er selv ansvarlig for at naustet tilfredsstiller kravene i plan– og bygningslovgivningen.
 
Der hvor det er behov for dispensasjon oa, må slik søknad også foreligge senest ved søknad om tiltak. Situasjonsplan kan du hente ned fra Se eiendom eller kontakte oss for å få det oversendt.
 
Dersom naustet ikke tilfredsstiller vilkårene, krever naustet søknad og tillatelse etter pbl § 20-1. Dette innebærer at tiltaket krever ansvarsretter for alle aktuelle områder. En ansvarlig søker skal da forestå søknadsprosessen. Du må derfor ta kontakt med et firma som kan stå som ansvarlig søker for hele søknadsprosessen. Det kan for eksempel være en byggmester, entreprenør eller arkitekt. En ansvarlig søker fungerer som bindeledd mellom deg som tiltakshaver, kommunen og andre ansvarlige foretak som skal bistå med å gjennomføre tiltaket frem til ferdigstillelse.
 
Krav til naust i kommuneplanens arealdel
I bestemmelsene til kommuneplanens arealdel (pkt 7.2.2 b) Naust) heter det:
  • Naust skal lokaliseres innenfor eksisterende naustområder.  Nye naust skal plasseres i grupper som løser behov for flere eiendommer og skal ligge såpass langt fra sjøen at allmennheten kan benytte strandsonen og ellers komme uhindret forbi
  • Naust skal ikke overstige maksimum bruksareal på 30 m2 og mønehøyde settes til maksimum 3,5 m og gesimshøyde maksimum 2,5 m
  • Naustet skal være uisolert, uten gulv, i en etasje og røstet mot vannet
  • Naustet skal tilpasse seg stedegen tradisjonell arkitektur og fargebruk
For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan du be om forhåndskonferanse. Bygningsmyndighetene kan også be om slik forhåndskonferanse med deg dersom det er behov for å avklare forholdene i en byggesak. Forhåndskonferanse kan benyttes i alle typer saker etter plan– og bygningsloven.
 
Dispensasjon
Naust vil som regel bli oppført i 100-metersbeltet langs sjøen.  Tillatelse til oppføring av naust vil derfor betinge at det gis dispensasjon fra plan- og bygningslovens §1-8.  Plan- og bygningslovens kap 19 har bestemmelser om behandling av dispensasjonssøknader. For mer informasjon se under artikkelen om "Søknad om dispensasjon".  Naust som ligger i et regulert område for dette formålet krever ikke dispensasjonsbehandling forutsatt at naustet er ihht andre bestemmelser i pbl m/tilhørende planer.
 
Selvbygger ?
Det er lov å være selvbygger (ha personlig ansvarsrett) for byggetiltak som du må søke kommunen om å få godkjent. Du må da sannsynliggjøre at du har tilstrekkelige kvalifikasjoner og vil følge plan- og bygningsloven og underliggende regelverk. Det betyr at du må ha kunnskap om muring, snekring osv. og ha praktisk erfaring ved at du tidligere har bistått ved oppføring av byggverk og deltatt på relevante kurs. Har du generell bygningsteknisk utdanning og praksis, så bør du kunne godkjennes.

Personlig godkjenning kan i utgangspunktet gis for alle funksjoner (Ansvarli gsøker, ansvarlig prosjekterende og ansvarlig utførende). Det mest vanlige er at du godkjennes som ansvarlig utførende for hele eller deler av arbeidet, mens du har hjelp av et firma til å søke og å prosjektere tiltaket.

Mer informasjon om selvbygger finner du her og søknadsskjema finner du her.

Søknad skal inneholde:

  • Informasjon om fullstendig utfylt søknad ifht pbl §20-2 finner du her og §20-1 finner du her.
  • Målsatt situasjonsplan, min målestokk 1:500
  • Terrengprofil hvor bygning er plassert i terrenget
  • Plan-, snitt- og fasadetegninger i målestokk 1:100
  • Gjenpart av nabovarsel
  • Eventuelt søknad om ansvarsrett(er)
  • Eventuell avstandserklæring

Der hvor det er behov for dispensasjon oa, må slik søknad også foreligge senest ved søknad om tiltak. Situasjonsplan kan du hente ned fra Se eiendom eller kontakte oss for å få det oversendt.

Saksbehandlingstid

Søknaden skal behandles snarest mulig og senest innen frister gitt i plan- og bygningsloven §21-7. Dersom søknaden er mangelfull, må den tid det tar å komplettere søknaden legges til.

Kommunen skal i utgangspunktet avgjøre byggesaker innen 12 uker. Fristen på 12 uker omfatter søknad om tillatelse etter §§20-1 og 20-2. Søknader som innebærer dispensasjon fra bygningsdelen i loven, omfattes av fristen. Søknader som innebærer dispensasjon fra plan, omfattes ikke av denne 12 ukers fristen.

Saksbehandlingsfristen er 3 uker dersom søknad om tillatelse til tiltak er (pbl §21-7 annet ledd):

  • i samsvar bestemmelser gitt i plan- og bygningsloven, forskrifter og aktuelle arealplaner
  • det ikke foreligger merknader fra naboer eller gjenboere
  • ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig

Dersom kommunen ikke har avgjort søknaden innen fristens utløp, regnes tillatelse for gitt. Saksbehandlingsfristen på 3 uker gjelder også for behandling av søknader etter §20-2. Men for slike tiltak kan ikke tiltaket settes i verk uten å avvente kommunens vedtak i saken.

Gebyr for tjenesten

Se gjeldende gebyrregulativ til høyre på skjermen under "Aktuelle dokumenter".