Mattilsynet fører tilsyn med at dyrehelsetjenesten overholder bestemmelsene i forskriften.

Kommunen har ansvar for å føre tilsyn med helsetjenesten.

Som en del av sitt arbeid med miljørettet helsevern fører kommunen tilsyn med smittefarlig avfall fra det oppstår i helsetjenesten og frem til det er ferdig behandlet.

Avfall som kan være smittefarlig

  • Avfall som er direkte forurenset med sekret, puss o.l. fra pasienter med alvorlige infeksjoner (for eksempel brukte bandasjer, drensmateriell, hansker, munnbind, bleier og liknende)
  • Stikkende/skjærende avfall, for eksempel brukte kanyler, brukte skalpellblader, brukte sakser og pinsetter, reagensrør med blod, puss eller vevsrester
  • Vevsbiter, organer, blod og blodprodukter (inkludert serum, plasma og andre komponenter fra blod), samt blodige bandasjer
  • Avfall fra luftsmitteisolater

Krav som defineres i forskriften

  • Forsvarlig oppbevaring, håndtering og transport
  • Leveringsplikt
  • Behandling av smittefarlig avfall
  • Emballering og merking
  • Dokumentasjon / skriftlige rutiner - internkontroll

Lovgrunnlag

Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjeneste og dyrehelsetjeneste mv.

Merknader til forskrift om smittefarlig avfall

Nyttig informasjon

Avfall - informasjon fra folkehelseinstituttet

 

Kilde: http://www.nglms.no/smittefarlig-avfall.193327.no.html