Mattilsynet fører tilsyn med at dyrehelsetjenesten overholder bestemmelsene i forskriften.
Kommunen har ansvar for å føre tilsyn med helsetjenesten.
Som en del av sitt arbeid med miljørettet helsevern fører kommunen tilsyn med smittefarlig avfall fra det oppstår i helsetjenesten og frem til det er ferdig behandlet.
Avfall som kan være smittefarlig
- Avfall som er direkte forurenset med sekret, puss o.l. fra pasienter med alvorlige infeksjoner (for eksempel brukte bandasjer, drensmateriell, hansker, munnbind, bleier og liknende)
- Stikkende/skjærende avfall, for eksempel brukte kanyler, brukte skalpellblader, brukte sakser og pinsetter, reagensrør med blod, puss eller vevsrester
- Vevsbiter, organer, blod og blodprodukter (inkludert serum, plasma og andre komponenter fra blod), samt blodige bandasjer
- Avfall fra luftsmitteisolater
Krav som defineres i forskriften
- Forsvarlig oppbevaring, håndtering og transport
- Leveringsplikt
- Behandling av smittefarlig avfall
- Emballering og merking
- Dokumentasjon / skriftlige rutiner - internkontroll
Lovgrunnlag
Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjeneste og dyrehelsetjeneste mv.
Merknader til forskrift om smittefarlig avfall
Nyttig informasjon
Avfall - informasjon fra folkehelseinstituttet
Kilde: http://www.nglms.no/smittefarlig-avfall.193327.no.html