Smittevernloven omhandler både plikter for smittede personer og kommunens oppgaver. Denne siden omfatter først og fremst kommunens ansvar og oppgaver innenfor smittevern.

Listen over oppgaver er ikke uttømmende.

Kommunens ansvar

  • Skaffe seg oversikt over art og omfang av smittsomme sykdommer – inkludert tuberkulose - som forekommer i kommunen
  • Drive opplysning om smittsomme sykdommer og gi råd og veiledning om hvordan de forebygges
  • Tilby og gjennomføre vaksinering mot smittsomme sykdommer
  • Gi befolkningen nødvendig informasjon om vaksinasjonsprogrammet og kommunens gjennomføring
  • Sørge for at nødvendige individuelle forebyggende tiltak blir satt i verk
  • Beskrive tiltak og tjenester for å forebygge smittsomme sykdommer eller motvirke at de spres i et eget område i planen for kommunenes helsetjeneste
  • Etablere, tilrettelegge og følge opp et tuberkulosekontrollprogram (som en del av kommunens internkontrollsystem)
  • Ta med tuberkulosekontrollprogrammet som en del av smittevernplanen
  • Føre tilsyn og sørge for at reglene i smittevernloven blir overholdt og vedtak i medhold av loven blir gjennonført
 Ekspempler på rutiner som bør være beskrevet
  • Melding av smittsomme sykdommer
  • Utenlandsreiser - rutiner for håndtering av henvendelser
  • Oppfølging innvandrere/tuberkulose
  • Yrkesvaksinering
  • Informasjon til brukere – eks. forurensing vannverk
  •  Avfallshåndtering i institusjoner
  • Håndtering av stikkskader  ved risiko for smitte
  • Smittevern i barnehager inkludert anbefalinger om når syke barn bør være hjemme
  • Smittoppsporing
  • Smittevern i næringsmiddelindustri og kafeer
 Kommunelegens ansvar
  • Utarbeide forslag til plan for helsetjenestens arbeid med vern mot smittsomme sykdommer, herunder beredskapsplaner og -tiltak, og organisere og lede dette arbeidet
  • Ha løpende oversikt over de infeksjonsepidemiologiske forholdene i kommunen
  • Utarbeide forslag til forebyggende tiltak for kommunen
  • Bistå kommunen, helsepersonell og andre i kommunen som har oppgaver i arbeidet med vern mot smittsomme sykdommer
  • Gi informasjon, opplysninger og råd til befolkningen om vern mot smittsomme sykdommer
  • Utarbeide forslag til og gjennomføre tuberkuloseprogrammet
Helsepersonells ansvar
 
En lege som oppdager en smittet person, har meldingsplikt. En sykepleier eller jordmor  har varslingsplikt.  Både leger, sykepleier, jordmor eller helsesøster som mistenker eller påviser et tilfelle av smittsom sykdom som kan ha betydning for internasjonalfolkehelse skal umiddelbart varsle kommunelegen.
Melding- og varslingspikt er nærmere beskrevet i MSIS- og Tuberkuloseregisterforskriften.
 
Lovgrunnlag
 
 
 
 
 
 
 
Nyttig informasjon