Helse- og omsorgsdepartementet bedt kommunene om å se til apotekene for å bidra i koronavaksineringen. Målselv kommune ønsker å benytte seg av mulighetene dette gir for å få flest mulig til å vaksinere seg.

Apotekene har utdannede vaksinatører, og det er like trygt å sette vaksinen på et apotek som på et vaksinasjonssenter. Apotekene er tilgjengelig på telefonen hele åpningstiden, og man kan bestille timer eller ringe inn spørsmål om det er noe man lurer på. Apoteket har tid til å snakke med folk som har spørsmål, og er vant til å gi råd om legemidler og eventuelle bivirkninger.

Erfaringer fra koronavaksinering i andre apotek tilsier at tilbudet bidrar til at flere velger å vaksinere seg. Apotekene setter både første, andre og tredje dose.

Apotekene og kommunale helsetjenester har vaksinetilbud til de samme aldersgruppene, og det er nå åpnet opp for vaksinering av 3. dose for de over 18 år, både ved apotek og fra kommunale helsetjenester.

Det er ingen kostnader ved å vaksinere seg på apotekene, på samme måte som om man får vaksine på helsestasjonen eller på MSAH.

Apotek 1 Andslimoen tilbyr koronavaksinasjon fra mandag 10.januar og tar både timebestilling og drop in.

• Åpningstiden på apoteket er kl 09.00 – 18.00, mens siste time for vaksinering er kl 17.30. Lørdag 09.00 – 15.00, siste time for vaksinering er kl 14.30.

Apotek 1 Bardufoss (Andselv) tilbyr koronavaksinasjon fra onsdag 12.januar og har inntil videre bare timebestilling, ikke drop in.

• Åpningstid kl 10.00 – 18.00, lørdag kl 10.00 – 15.00. Også her vil siste vaksinetime være ½ time før stengetid. Oversikt over timene vises når man går inn og bestiller.

Ang timebestilling på apotekene: Velg ønsket apotek inne på kommunens nettside for å se tilgjengelige vaksinetimer til forhåndsbooking eller ring apoteket for å booke time.

Både Apotek 1 og Målselv kommune er fornøyd med å få i gang dette samarbeidet.

Samtidig fortsetter vaksinasjon i kommunal regi for fullt, og det gjennomføres drop in på Målselv helsestasjon 10.-13.jan fra kl. 10.00 -15.00 samt ved MSAH med drop inn 18.januar fra 09.00 -15.00.