Kriseledelsen består av følgende:
- Kommunedirektør - leder
- Ordfører
- Informasjonsansvarlig / personal- og organisasjonssjef
- Enhetsleder Familieenheten
- Enhetsleder Teknisk
- Brannsjef/Beredskapsansvarlig
- Kommuneoverlege
- Økonomisjef
- Kommunalsjefer
Fullmakt for kriseledelsen ble vedtatt av kommunestyret 18.01.98, sak 52/98, med hjemmel i kommuneloven 13.
Kriseledelsen i Målselv kommune har i en krisesituasjon fullmakt til å nytte nødvendige økonomiske ressurser utover budsjett for å avverge eller avgrense skade. Ordfører skal orienteres.
Kriseledelsens oppgaver:
- Innhente opplysninger og vurdere situasjonen i kommunen
- Ta avgjørelser om å sette i verk tiltak for å hindre skader på personer og materielle verdier
- Prioritere kommunens egne ressurser
- Holde kontakt med rednings- og innsatsledelsen (brann, politi, redningssentral)
- Utarbeide og sende ut informasjon via informasjonsstøttegruppen til egne ansatte, innbyggerne og media
- Yte bistand til evakuering via støttegruppen for evakuering
- På anmodning fra innsatsleder/politi ordne med innkvartering og forpleining av forulykkede og redningsmannskaper via støttegruppen for evakuering
- Sørge for at personer som har vært utsatt for store påkjenninger får hjelp fra kommunens kriseteam
- Sikre vann- og strømforsyning
- Rette opp skader på kommunikasjoner og andre anlegg
- Gjennomføre rasjonering- og reguleringstiltak
- Rydde et skadested og yte en innsats for å beskytte miljøet
- Gjennomføre forebyggende tiltak mot egen virksomhet
- Avgi periodiske rapporter om situasjonen til Fylkesmannen
Kriseledelsen i Målselv kommune består av:
Kommunedirektør (leder) | Frode Skuggedal |
Ordfører | Martin Nymo |
Brannsjef/beredskapsansvarlig | Arnstein Smevik |
Informasjonsansvarlig / personal- og organisasjonssjef | Ann-Eva Hanssen |
Kommunalsjef skole/barnehage | Håvard Johnsen |
Kommunalsjef helse og omsorg | Siv-Hege Severi |
Enhetsleder Familieenheten | Kristine Alice Lavik-Askim |
Kommunalsjef samfunnsutvikling | Liv-Hege Seglsten |
Kommuneoverlege | Vidar Bjørnås |
Økonomisjef | Lene Cecilie Lettrem |
Ved en omfattende ulykke eller katastrofe er det ordfører og/eller rådmann som beslutter at kriseledelsen skal etableres i kommunen.