Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
18. mars 2024 kl. 14:05

Nå kan du melde din interesse for å være meddommer i perioden 2025-2028

Målselv kommune skal våren 2024 velge nye meddommere til tingretten, lagmannsretten og jordskifteretten Kommunen skal også fremme forslag om skjønnsmedlemmer.

Les mer

Kriseledelsen

Kriseledelsen består av følgende:

  • Kommunedirektør - leder
  • Ordfører
  • Informasjonsansvarlig / personal- og organisasjonssjef
  • Enhetsleder Familieenheten
  • Enhetsledere Teknisk
  • Brannsjef/Beredskapsansvarlig
  • Kommuneoverlege
  • Økonomisjef
  • Kommunalsjefer

Fullmakt for kriseledelsen ble vedtatt av kommunestyret 18.01.98, sak 52/98, med hjemmel i kommuneloven 13.

Kriseledelsen i Målselv kommune har i en krisesituasjon fullmakt til å nytte nødvendige økonomiske ressurser utover budsjett for å avverge eller avgrense skade. Ordfører skal orienteres.

Kriseledelsens oppgaver:

  • Innhente opplysninger og vurdere situasjonen i kommunen
  • Ta avgjørelser om å sette i verk tiltak for å hindre skader på personer og materielle verdier
  • Prioritere kommunens egne ressurser
  • Holde kontakt med rednings- og innsatsledelsen (brann, politi, redningssentral)
  • Utarbeide og sende ut informasjon via informasjonsstøttegruppen til egne ansatte, innbyggerne og media
  • Yte bistand til evakuering via støttegruppen for evakuering
  • På anmodning fra innsatsleder/politi ordne med innkvartering og forpleining av forulykkede og redningsmannskaper via støttegruppen for evakuering
  • Sørge for at personer som har vært utsatt for store påkjenninger får hjelp fra kommunens kriseteam
  • Sikre vann- og strømforsyning
  • Rette opp skader på kommunikasjoner og andre anlegg
  • Gjennomføre rasjonering- og reguleringstiltak
  • Rydde et skadested og yte en innsats for å beskytte miljøet
  • Gjennomføre forebyggende tiltak mot egen virksomhet
  • Avgi periodiske rapporter om situasjonen til Fylkesmannen


Kriseledelsen i Målselv kommune består av:

Kommunedirektør (leder)Frode Skuggedal
OrdførerMartin Nymo
Brannsjef/beredskapsansvarligArnstein Smevik
Informasjonsansvarlig /
personal- og organisasjonssjef
Ann-Eva Hanssen
Kommunalsjef skole/barnehageHåvard Johnsen
Kommunalsjef helse og omsorgSiv-Hege Severi
Enhetsleder FamilieenhetenKristine Alice Lavik-Askim 
Kommunalsjef samfunnsutviklingLiv-Hege Seglsten
KommuneoverlegeVidar Bjørnås
ØkonomisjefLene Cecilie Lettrem

Ved en omfattende ulykke eller katastrofe er det ordfører og/eller rådmann som beslutter at kriseledelsen skal etableres i kommunen.