Ved ras, flom, skred, ekstreme værsituasjoner, brann, radioaktivt nedfall, eksplosjonsfare, kjemikalieulykke eller andre hendelser som gjør det nødvendig å evakuere mennesker, og kanskje dyr fra avgrensede områder innen kommunen.
Ansvar for evakuering:
- Politiet er ansvarlig for å beslutte, iverksette og lede evakueringsarbeidet i samarbeid med kriseledelsen.
- Evakueringsledelsen er ansvarlig for å koordinere ressurser og innkvartering i samarbeid med politiet.
- Mannskap til evakuering blir innkalt fra brannvesenet, Sivilforsvaret, forsvaret og frivillige organisasjoner (Røde Kors m.fl.).
I alvorlige akuttsituasjoner vil skadestedslederen kunne benytte ressurs- personer blant de som skal evakueres.
Evakueringsledelsen er:
- Kommunalsjef for oppvekst - leder
- Kommunalsjef for helse- og omsorg – nestleder
- Kommunalsjef samfunnsutvikling
- Enhetsleder Familieenheten
- Enhetsleder Fellestjenesten
Evakueringsledelsen må:
- Skaffe oversikt over evakueringsområdet (hvem bor hvor osv.).
- Informere de som skal evakueres om hva de skal ta med seg osv.
- Skaffe egnet transport.
- Sørge for at et mottaksapparat tar seg av innkvartering, forpleining osv.
- Samle personer i egnede lokaler når innkvartering ikke kan skje direkte.
- Registrere hvem som er innkvartert hvor, hvem flytter på egen hånd osv.
- Kontrollere at evakueringsområdet er tomt og sette ut vaktmannskap
- Hjelpe til med å behandle fysisk og psykisk skadde personer
- Samarbeide med lokal redningssentral (LRS)/skadestedsleder
- Varsle kommunen sin omsorgsberedskapsgruppe, evt. prest
- Gi informasjon til de evakuerte, andre innbyggere, presse osv.
Ansvar for innkvartering:
Ansvarlig leder for innkvartering, enten det gjelder evakuerte fra egen kommune eller utenfra, er kommunalsjef for oppvekst, med rektorene sitt personell som medhjelpere.
Innkvarteringsledelsen må:
- Om mulig skaffe innkvartering hos pårørende
- Sørge for forpleining, klær og annen nødvendig støtte/omsorg
- Sørge for at de evakuerte får mulighet til å varsle pårørende