Hva er en abonnent?

En abonnent er en person, bedrift, organisasjon eller lignende, som har inngått avtale med kommunen om tilknytning til offentlig vann- og avløpsanlegg, og hvor begge parter har felles forpliktelser.

Noen viktige punkter abonnenten har ansvar for

  • Å sikre at private vann- og avløpsanlegg blir installert og vedlikeholdt av godkjent foretak.
  • Å sikre byggets vannforsyning mot tilbakeslag til offentlig nett i henhold til gjeldende regler.
  • Å varsle om uregelmessigheter i forsyningssystemet.
  • Å være påpasselig med hva du heller/kaster i avløpet.
  • Å vite hvor egne stikkledninger går, og hvor disse er tilkoblet kommunal ledning. 

Hvem eier stikkledningene?

Det er boligeier selv som eier stikkledningene fra det kommunale ledningsnettet og til egen bolig. Ansvaret for at stikkledningen er i tilfredsstillende stand er dermed boligeiers. Er dere to eller flere boliger tilknyttet samme ledninge så er denne å anse som en felles privat stikkledning. Den er derfor heller ikke kommunal, men de tilknyttede boligenes felles ansvar. 

Lekkasje på dine ledninger

Som eier av en privat stikkledning er du ansvarlig for at denne er i stand, slik at det ikke oppstår skade på, eller er til ulempe for person, eiendom eller miljø. En vannlekkasje må stanses snarest mulig fordi:

  • Lekkasjer fører til merutgifter for vannverket og dermed økte gebyrer for deg som abonnent
  • Det er også bra for miljøet å stanse lekkasjen så raskt som mulig
  • Trykket i ledningen faller ved lekkasjer som i neste omgang kan øke faren for at det suges inn forurenset vann fra grunnen og inn i vannledningen
  • Når først vannlekkasjen har oppstått vil det kunne utvikle seg til totalt ledningsbrudd med fare for skade på bygninger og terreng
  • Lekkasjer på private ledninger kan gjøre det vanskeligere å oppdage lekkasjer på kommunens ledninger

Tegn på ledningsbrudd

Du eier stikkledningene fra offentlig ledning inn i huset ditt og må kontakte en privat rørlegger/entreprenør for undersøkelser eller ved brudd på vannledninger. Dette er ikke et kommunalt ansvar. Dersom dere er to eller flere boliger som er tilknyttet samme ledning eier dere denne i fellesskap og har felles ansvar for drift og vedlikehold.

Vær spesielt oppmerksom på dette etter en lang kuldeperiode etterfulgt av mildere vær: 

  • Susing i rør og lavt trykk i krana kan være tegn på lekkasje.
  • Misfarget vann kan være et tegn på at vannet holder på å fryse.
  • Vann som fryser utvider seg. La derfor vannet stå å renne litt for å forhindre dette.
  • Ikke demp innetemperaturen selv om det er mildere ute.

Stanse lekkasjer

  • Kontakt ditt forsikringsselskap
  • Ta kontakt med et firma som driver med lekkasjelytting for å lokalisere vannlekkasjen
  • Kontakt et godkjent rørleggerfirma, som utfører reparasjonen
  • Dersom ledningen er gammel, er det lurt å skifte ut hele ledningen for å unngå framtidige lekkasjer. Utskifting av ledning er søknadspliktig etter Plan- og bygningslovens § 20 første ledd, bokstav a og til kommunens Vann og avløpsavdeling. Se kommunens nettside for mer informasjon om søknadsplikten.
  • Når lekkasjen er reparert sender rørleggerfirmaet ferdigmelding til kommunen.

Do- og fettvett

Ikke kast matfettet ditt i vasken eller i do. Det tetter rørene og medfører unødvendig merarbeid. Våtservietter, bind og q-tips etc. hører heller ikke hjemme i do. Sjekk ut www.dovett.no og www.fettvett.no for flere tips for å unngå tette rør.