Helsenorge.no

Siste oppdaterte informasjon finner du på nettsidene helsenorge.no. Her finner du fakta, råd og informasjon om symptomer, inkubasjonstid, behandling, reiser, arrangement og forebyggende tiltak.

Finn informasjon på helsenorge.no

Folkehelseinstituttes nettsider fhi.no

Siste oppdaterte informasjon finner du alltid på folkehelseinstituttets nettsider. Her finner du fakta, råd og informasjon om symptomer, inkubasjonstid, behandling, reiser, arrangement og forebyggende tiltak.

Finn informasjon på fhi.no

Helsedirektoratets informasjonstelefon 815 55 015

Finner du ikke svar på spørsmålet ditt, kan du ringe Helsedirektoratets informasjonstelefon. Der får du svar på generelle spørsmål, som for eksempel i hvilke områder det foregår spredning og hvilke symptomer du skal være oppmerksom på.

Ring Helsedirektoratets informasjonstelefon 815 55 015

Nedenfor har vi samlet noen av spørsmålene vi har mottatt med tilhørende svar:

Jeg har vært i kontakt med personer fra områder med aktiv smitte. Bør jeg teste meg eller ta noen forholdsregler?
Dette finner du svar på Folkehelseinstituttets side for fakta, råd og tiltak omkring korona.

Jeg har vært på reise i et område med vedvarede smitte og har blitt forkjølet. Hva gjør jeg?
Dersom du har vært i et område med aktiv og vedvarende spredning, se Folkehelseinstituttets side for fakta, råd og tiltak omkring korona.

Jeg har vært i kontakt med en person som har vært i et område med vedvarede smitte og som var forkjølet. Hva gjør jeg?

Hvem skal i hjemmekarantene og hva gjelder da?
De nasjonale retningslinjene bestemmer og redegjør for dette. Dette finner du til enhver tid svar på på Folkehelseinstituttets nettsider her.

Hva er karantene og isolasjon – og hva gjelder da?

Man skiller på karantene og isolasjon. Les detaljerte beskrivelser på Folkehelseinstituttets nettsider.

Kan jeg bare møte opp på legekontoret eller ved kommunens teststasjon ved mistanke om korona?
Du kan ikke møte opp på legevakta eller ved vår teststasjon uten å ha ringt først.

Hvem skal testes?
Kriteriene for hvem som skal testes for koronasmitte endres fra tid til annen. Oppdaterte kriterier vil du til enhver tid finne på Folkehelseinstituttets nettsider her.

Koster det noe å teste seg for korona?
Nei.

Kan jeg få snakke direkte med smittevernoverlegen eller de kommunale overlegene i Målselv kommune?
De opplever for tiden stor arbeidsbyrde og svarer som hovedregel kun for media og ikke direkte overfor innbyggere.

Hvilket smitteverntiltak gjøres på busser, ferger og båter i og rundt Midt-Troms?
Dette er en henvendelse som du må rette til Troms fylkestrafikk hvis det dreier seg om busser, ferger og båter i Troms fylke. Troms og Finnmark fylkeskommune har lagt ut reiseråd og -info på deres nettsider.

Jeg skulle reise med fly fra Bardufoss lufthavn til et arrangement et annet sted i Norge. Arrangementet er nå avlyst av smittevernhensyn. Dekker reiseforsikringen min, flyselskapet eller reisebyrået dette?
Dette er en henvendelse som du må rette til de nevnte aktører. Dette ligger utenfor Målselv kommunes ansvar og myndighet.

Hvordan har Målselv kommune forberedt seg på denne sykdommen?
Målselv kommune har en rekke tiltak som kan være aktuelle ved såkalte pandemier.

Hva skjer hvis man bryter pålegg om å holde seg i karantene?
De som bryter pålegg om karantene kan risikere å bli satt i «tvungen isolasjon», noe helsedirektøren i Helsedirektoratet advarte om den 5. mars i år.