Målselv kommune arbeider aktivt med å digitalisere kommunens tjenester. Dette er et ledd i vår strategi om bedre service og raskere svar til våre innbyggere. Det er også et viktig ledd i prosessen for døgnåpen kommune. I løpet av våren 2015, sender vi derfor all post til din digitale postkasse i Altinn. Samtidig sender vi deg en SMS eller e-post og gir beskjed om at det ligger post fra kommunen i din digitale postkasse.

Privatpersoner som ønsker digital post gjør følgende

Altinn som meldingsboks
Kommunen bruker internettportalen Altinn som meldingstjeneste. I praksis vil det si at dokumenter kommunen sender til deg vil ligge samme sted som selvangivelsen og andre offentlige dokumenter. Du kan logge deg inn i Altinn med MinID, BankID (kodebrikke fra nettbanken) Buypass eller Comfides. Alle dokumenter du sender og mottar gjennom Altinn blir liggende i meldingsboksen din. Det er ubegrenset lagringstid.

Hva må jeg gjøre?
Vi anbefaler at alle som henvender seg til, eller venter post fra kommunen, logger seg inn i Altinn. Her må du registrere mobilnummer og/eller e-postadressen vi skal bruke for å varsle om at det ligger post i din digitale postkasse.

Vil du ha brevet posten?
Hvis du leser posten din i Altinn, får du den ikke på annen måte. Hvis du ikke leser posten her i løpet av to døgn, skriver vi ut dokumentene og sender dem via Posten.

Kan jeg reservere meg?
Privatpersoner har rett til å reservere seg mot digital post. Foreløpig er det nok at du ikke åpner posten din i Altinn. Du kan også reservere deg på www.norge.no, eller ringe 800 30 300 (Direktoratet for forvaltning og IKT) og få all post fra det offentlige på papir.

Hvis du ikke allerede er registrert hos Altinn gjør du følgende:

Logg deg inn i Altinn.

Registrering som bruker i Altinn:
- klikk «Logg inn»-knappen

- klikk på «Gå videre til flere innloggingsmetoder»-lenken

- se informasjon om «Ny bruker?»

For de som ikke har digital postkasse, så vil post bli levert som papirbrev.

 

Næringsliv

Altinn som meldingsboks
Firmaer har ikke rett til å reservere seg.

Hva må jeg gjøre?
Alle typer virksomheter må derfor logge seg inn i Altinn og registrere en varslingstjeneste med mobilnummer og/eller e-postadresse. Kommunen sender beskjed hit når det ligger post i firmaets digitale postkasse. Vanligvis er det daglig leder som er registrert som bruker i Altinn. Hvis andre skal håndtere posten, må daglig leder gi dem tilgang til firmaets meldingsboks inne i Altinn.

 

Oppdatering av Folkeregisteropplysninger
Uavhengig av om posten sendes digitalt eller på papir, så benytter vi mottakers adresse registrert i Folkeregisteret. Du kan se og evt. oppdatere dine folkeregistrerte opplysninger her: http://www.skatteetaten.no/no/person/folkeregister/

Bedre service
Det er vår målsetting at digital utsending av post vil gi bedre service til innbyggerne, næringsliv og andre virksomheter gjennom økt elektronisk samhandling. Digital post gjør at mottakeren får raskere svar og at dokumenter er tilgjengelige uavhengig av åpningstid. I tillegg blir saksbehandlingen mer effektiv og tiden kortere pga. postgangen.