Fullmakt for kriseledelsen ble vedtatt av kommunestyret 18.01.98, sak 52/98, med hjemmel i kommuneloven 13.

Kriseledelsen i Målselv kommune har i en krisesituasjon fullmakt til å nytte nødvendige økonomiske ressurser utover budsjett for å avverge eller avgrense skade. Ordfører skal orienteres.

Kriseledelsens oppgaver:

  • Innhente opplysninger og vurdere situasjonen i kommunen
  • Ta avgjørelser om å sette i verk tiltak for å hindre skader på personer og materielle verdier
  • Prioritere kommunens egne ressurser
  • Holde kontakt med rednings- og innsatsledelsen (brann, politi, redningssentral)
  • Utarbeide og sende ut informasjon via informasjonsstøttegruppen til egne ansatte, innbyggerne og media
  • Yte bistand til evakuering via støttegruppen for evakuering
  • På anmodning fra innsatsleder/politi ordne med innkvartering og forpleining av forulykkede og redningsmannskaper via støttegruppen for evakuering
  • Sørge for at personer som har vært utsatt for store påkjenninger får hjelp fra kommunens kriseteam
  • Sikre vann- og strømforsyning
  • Rette opp skader på kommunikasjoner og andre anlegg
  • Gjennomføre rasjonering- og reguleringstiltak
  • Rydde et skadested og yte en innsats for å beskytte miljøet
  • Gjennomføre forebyggende tiltak mot egen virksomhet
  • Avgi periodiske rapporter om situasjonen til Fylkesmannen