Tildeling av trygghetsalarm er behovsprøvd. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien eller den som er oppført som kontaktperson. Kommunens personell eller kontaktpersonen rykker ut hele døgnet hvor alarmen går. Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men kan ytes hvis du har et hjelpebehov som gir rett til tjenesten etter helse- og omsorgstjenesteloven.

Pris som gjelder fra 01.01.2017
For montering av trygghetsalarm tas det et etableringsgebyr på kr. 285,- .
Det betales egenandel for leie av trygghetsalarm som for tiden er kr. 269,- pr måned.

Søknad og veiledning
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om trygghetsalarm eller be andre hjelpe deghvor du har behov for det. Søknadsskjema finner du under selvbetjening til høyre på skjermen.

Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvor det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Klageadgang
Det er klageadgang på alle vedtak om tjenester. Klagefristen er 4 uker. Nærmere orientering om klagebehandling framgår av vedtaket.