Søknad må inneholde opplysninger om formålet med fradelingen, parsellens plassering, størrelse, avkjørsel og atkomstvei.

Følgende personer kan søke om å opprette eiendom, jfr pbl §21-2 og matrikkellovens §9:

  • Den som har grunnbokshjemmel til grunneiendom, anleggseiendom eller registrert jordsameie som den nye enheten blir delt fra eller opprettet på,
  • den som ved rettskraftig dom er kjent å være eier til den del av eiendommen som ønskes fradelt,
  • den som har innløst festegrunn etter bestemmelsene i tomtefesteloven.

Fullmakt fra den/de som har grunnbokshjemmel godtas.

Målselv kommunestyre vedtok 13.12.12 kommuneplanens arealdel med bestemmelser. Planen angir hovedtrekkene i arealdisponering og bestemmelser for hvilke nye tiltak og ny arealbruk som kan iverksettes, samt hvilke hensyn som må ivaretas ved disponering av arealene. Kommuneplanens arealdel med kart og bestemmelser finner du her.

Forhåndskonferanse
For nærmere avklaring av rammer og innhold til fradelingen kan du be om forhåndskonferanse. Administrasjonen kan også be om slik forhåndskonferanse med deg dersom det er behov for å avklare forholdene i saken. Forhåndskonferanse kan benyttes i alle typer saker etter plan- og bygningsloven. Vi anbefaler alle å be om en forhåndskonferanse, for å få veiledning og informasjon om saksgang/søknadsprosessen.

Fradeling i spredt bebyggelse/uregulert område (LNFR-områder)
Dersom du ønsker å fradele bolig- eller næringseiendom i et område som ikke er regulert er det endel momenter som skal vurderes i saksbehandlingen. En oppsummering av hvilke forhold dette gjelder finner du under artikkel "Bygging og fradeling i uregulert område".

Tomter til bolig og næringsformål i LNFR områder hvor det ikke er kommunalt avløpsnett, må søke om utslipp av sanitært avløpsvann. Link til søknadsskjema finner du på høyre side, under selvbetjening - Utslippsøknad.

Søknader om fradeling- bygging av nye fritidstomter vil bli avslått da reguleringsbestemmelsene i vedtatt arealplan ikke åpner for fradelinger- bygging til fritidsformål i LNFR områdene i  Målselv kommune. Begrunnelsen for dette er at i prosessen med den nye arealplanen ble behovet for nye framtidige fritidstomter vurdert til å være dekke dekket med de hyttefeltene som er vedtatt regulert. I Målselv kommune skal  framtidig fritidsbebyggelse henvises til regulerte hyttefelt.

Dispensasjon
Dersom fradelingen er i strid med plan- og bygningsloven og/eller gjeldende plan, kan det søkes om dispensasjon fra disse forholdene. Plan- og bygningslovens kap 19 regulerer dette forholdet. For mer informasjon og Skjema for søknad om dispensasjon.

I dispensasjonssøknader skal tiltakets formål begrunnes. Fradelinger med begrunnet dispensasjonssøknader sendes på høring til berørte sektormyndigheter og behandles på politisk nivå.

Det må også søkes om dispenasjon dersom det skal fradeles arealer i 100 meters beltet langs sjø og vassdrag, jfr Plan- og bygningslovens § 1-8, forbud mot tiltak mv. langs sjø og vassdrag.

Fradelinger i regulerte områder/eller i områder som er i tråd med kommuneplanens areal.
Under forutsetning at søknaden er komplett behandles slike saker fortløpende og straks behandlingsgebyret er innbetalt. Fradelinger som er i samsvar med kommuneplansens arealdel sendes på en høringsrunde til berørte sektormyndigheter.

Søknad skal inneholde:

  • Fullstendig utfylt søknadsskjema, med gårds- og bruksnummer, gjenpart av nabovarsel og underskrifter.
  • Angivelse av parsellens beliggenhet på kart i målestokk 1:1000 -1:5000, avkjørsel, atkomst og angivelse av om parsellen er selvstendig bruksenhet eller tilleggsareal til eksisterende eiendom.
  • Angivelse av formålet med parsellene (bolig, fritidsbolig, næringstomt).
  • Dersom parsellen er byggetomt hvor bygning skal ha innlagt vann, må søknad om utslippstillatelse innleveres samtidig med fradelingssøknaden. Utslippstillatelsen må være godkjent før fradelingssøknaden tas opp til sluttbehandling.
  • Alle tomter som søkes fradelt skal ha godkjent atkomst fra offentlig vei. Dette gjelder både for nye adkomster og allerede godkjente adkomster som det søkes utvidet bruk for. Dersom tiltaket krever atkomstvei, vann- og avløpsanlegg over annen eiendom, må det gis samtykke til dette fra berørte grunneiere.
  • Situasjonsplan kan du hente ned fra Se eiendom eller kontakte oss for å få det oversendt.
  • Utover dette kan det vedlegges skriftlig redegjørelse hvor ovennevnte forhold utdypes, samt at andre opplysninger som du mener er viktig for behandling av søknaden.

 

Nabovarsel (blankett 5154) skal leveres naboer, gjenboere og rettighetshavere, gjerne sammen med et kart som viser hvor det søkes fradeling. Dette kan gjøres på 3 måter.

  • Alt 1: Nabovarsel og kart leveres direkte/personlig til nabo, som signerer for mottatt varsel på partsliste s 4 i fradelingssøknaden.

  • Alt 2: Nabovarsel og kart sendes nabo på e-post. Nabo svarer på mottatt nabovarsel på e-post og denne legges ved fradelingssøknaden som en bekreftelse på at nabo har mottatt varslet.*

  • Alt 3: Nabovarsel med kart sendes nabo rekommandert pr. post. Postverket bekrefter rekommandert sending med å sette sitt stempel/klistremerke på partsliste s 4 i fradelingssøknaden.

Etter at nabo har mottatt nabovarslet har han/hun 2 uker på seg til å komme med merknader, naboklage osv.

Saksbehandlingstid

Søknad skal behandles snarest mulig og senest innen frister gitt i plan- og bygningsloven §21-7. Dersom søknaden er mangelfull, må den tid det tar å komplettere søknaden legges til.  Kommunen skal i utgangspunktet avgjøre slike saker innen 12 uker. Fristen på 12 uker omfatter søknad om tillatelse etter §§20-1 og §20-2. Søknader som innebærer dispensasjon fra plan, omfattes ikke av denne fristen.

Saksbehandlingsfristen er 3 uker dersom søknad om tillatelse til tiltak er (pbl §21-7 annet ledd):

  • I samsvar med bestemmelser gitt i plan- og bygningsloven, forskrifter og aktuelle arealplaner,
  • det ikke foreligger merknader fra naboer eller gjenboere,
  • ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig
For søknader om fradeling, er det en forutsetning at gebyret er betalt før endelig vedtak utstedes, jfr gebyrregulativ pkt 4.1 og pbl §21-4 sjette ledd.

Oppmålingsforretning
Dersom søknad om opprettelse av ny grunneiendom innvilges, gjenstår gjennomføring av oppmålingsforretning og utstedelse av matrikkelbrev. Oppmålingsforretninger må rekvireres av tomtekjøper eller hjemmelshaver innen 3 år fra vedtaksdato for fradeling.  Dette kan gjøres ved å sende en e-post til postmottak@malselv.kommune.no For utførelse av arbeider etter Lov om eiendomsregistrerting (matrikkelloven) gjelder eget gebyrregulativ.

Gebyr for tjenesten
Se gjeldende gebyrregulativ til høyre på skjermen under "Aktuelle dokumenter".