Dersom vilkårene under er oppfylt kan tiltakshaver selv stå som ansvarlig for tiltaket jfr plan- og bygningsloven (pbl) §20-2 a) og byggesaksforskriften (SAK10) §3-1 b)
Vilkår
- Naustet kan ha et samlet bruksareal eller bebygd areal på inntil 70 m²
- Naustet må oppføres på bebygd eiendom
- Naustet kan ikke overstige en etasje
- Naustet kan ikke benyttes til beboelse
- Naustet må være i samsvar med plan– og bygningsloven, herunder krav til høyde og avstand til nabogrense jf. pbl § 29-4.
- Naustet må være i samsvar med gjeldende plangrunnlag, herunder blant annet bestemmelser om grad av utnytting, byggegrenser og arealformål.
- Naustet må tilfredsstille kravene til estetikk jf. pbl § 29-2.
- Naustet må nabovarsles jf. pbl § 21-3.
- Naust skal lokaliseres innenfor eksisterende naustområder. Nye naust skal plasseres i grupper som løser behov for flere eiendommer og skal ligge såpass langt fra sjøen at allmennheten kan benytte strandsonen og ellers komme uhindret forbi
- Naust skal ikke overstige maksimum bruksareal på 30 m2 og mønehøyde settes til maksimum 3,5 m og gesimshøyde maksimum 2,5 m
- Naustet skal være uisolert, uten gulv, i en etasje og røstet mot vannet
- Naustet skal tilpasse seg stedegen tradisjonell arkitektur og fargebruk
Personlig godkjenning kan i utgangspunktet gis for alle funksjoner (Ansvarli gsøker, ansvarlig prosjekterende og ansvarlig utførende). Det mest vanlige er at du godkjennes som ansvarlig utførende for hele eller deler av arbeidet, mens du har hjelp av et firma til å søke og å prosjektere tiltaket.
Mer informasjon om selvbygger finner du her og søknadsskjema finner du her.
Søknad skal inneholde:
- Informasjon om fullstendig utfylt søknad ifht pbl §20-2 finner du her og §20-1 finner du her.
- Målsatt situasjonsplan, min målestokk 1:500
- Terrengprofil hvor bygning er plassert i terrenget
- Plan-, snitt- og fasadetegninger i målestokk 1:100
- Gjenpart av nabovarsel
- Eventuelt søknad om ansvarsrett(er)
- Eventuell avstandserklæring
Der hvor det er behov for dispensasjon oa, må slik søknad også foreligge senest ved søknad om tiltak. Situasjonsplan kan du hente ned fra Se eiendom eller kontakte oss for å få det oversendt.
Saksbehandlingstid
Søknaden skal behandles snarest mulig og senest innen frister gitt i plan- og bygningsloven §21-7. Dersom søknaden er mangelfull, må den tid det tar å komplettere søknaden legges til.
Kommunen skal i utgangspunktet avgjøre byggesaker innen 12 uker. Fristen på 12 uker omfatter søknad om tillatelse etter §§20-1 og 20-2. Søknader som innebærer dispensasjon fra bygningsdelen i loven, omfattes av fristen. Søknader som innebærer dispensasjon fra plan, omfattes ikke av denne 12 ukers fristen.
Saksbehandlingsfristen er 3 uker dersom søknad om tillatelse til tiltak er (pbl §21-7 annet ledd):
- i samsvar bestemmelser gitt i plan- og bygningsloven, forskrifter og aktuelle arealplaner
- det ikke foreligger merknader fra naboer eller gjenboere
- ytterligere tillatelse, samtykke eller uttalelse fra annen myndighet ikke er nødvendig
Dersom kommunen ikke har avgjort søknaden innen fristens utløp, regnes tillatelse for gitt. Saksbehandlingsfristen på 3 uker gjelder også for behandling av søknader etter §20-2. Men for slike tiltak kan ikke tiltaket settes i verk uten å avvente kommunens vedtak i saken.
Gebyr for tjenesten
Se gjeldende gebyrregulativ til høyre på skjermen under "Aktuelle dokumenter".