Kartverket er sentral matrikkelmyndighet og skal sørge for ordning, drift og forvaltning av matrikkelen.  Kommunen er lokal matrikkelmyndighet og har under dette ansvar for å utføre oppmålingsforretninger og føre matrikkelen i kommunen.

Oppmålingsforretning går ut på å klarlegge og beskrive grenser og retter i tråd med partene sine påstander og framlagte dokument, og ellers bringe fram opplysninger og dokumentasjon som er nødvendig for matrikkelføring og eventuelt tinglysing. Den som utfører oppmålingsforretningen skal ta vare på alle parter sine interesser og utføre forretningen i samsvar med god landmålerskikk.

Det skal avholdes oppmålingsforretning før følgende kan føres i matrikkelen:

  1. Ny grunneiendom, ny anleggseiendom, ny festegrunn eller nytt jordsameie.
  2. Umatrikulert grunneiendom eller umatrikulert festegrunn.
  3. Registrering av uregistrert jordsameie eller endring av sameiefordeling
  4. Opplysninger om arealoverføring, grensejustering og klarlegging av eksisterende grense.
  5. Eierseksjon som omfatter uteareal, eller nytt eller endra uteareal til eksisterende eierseksjon.

Når det foreligger særlige grunner kan registrering i matrikkelen foretas før oppmålingsforretning avholdes.  Det må søkes om matrikkelføring uten fullført oppmålingsforretning når dette måtte være påkrevet.

Det er ikke nødvendig med oppmålingsforretning for å matrikkelføre sammenslåing, referanse til avtale om eksisterende grense og fastsetting av samla fast eiendom.

Matrikkelføring av ny matrikkelenhet forutsetter at det foreligger tillatelse etter plan- og bygningsloven § 20-1 m).  Tillatelsen tillatelsen gjelder i 3 år fra vedtaksdato, jfr plb § 21-9.  Les mer om fradeling av eiendom her.

For ny eierseksjon må det foreligge kommunalt seksjoneringsvedtak etter eierseksjonslovens § 9 før matrikkelføring kan utføres, se Lov om eierseksjoner §9.  For mer informasjon om seksjonering se her.

I hovedsak er det den som har grunnbokshjemmel som eier som kan kreve matrikkelføring av ny matrikkelenhet. Fullstendig oversikt over hvem som kan framsette krav finner du her.

Kommunen skal behandle krav om matrikkelføring uten unødig opphold. Rekvirenten har krav på at oppmålingsforretning og etterfølgende matrikkelføring blir gjennomført innen 16 uker etter at godkjent rekvisisjon foreligger. Se matrikkelforskriften kapittel 6.   Tidsfristen løper ikke i perioden fra 1. november til 1. mai, jfr ”Vinterforskrift”.

Målselv kommune har fastsatt gebyrsatser for arbeider etter matrikkelloven. Oppmålingsgebyrer for 2014 finner du her.

Alle har rett til innsyn i matrikkelen. Se matrikkelforskriften § 11.    For innsyn se ”Se eiendom”.

Utlevering av opplysninger fra matrikkelen kan bare skje til registrerte brukere. Se matrikkelforskriften § 12.   Skjema for registrering finner du her

Vegadresser

Kommunen fastsetter offisiell adresse. Det skal tildeles vegadresse til bygning som planlegges brukt til boligformål, fritidsformål, næringsvirksomhet, eller offentlig eller publikumsrettet virksomhet.  Kommunen har ansvaret for skilting av gater, veger, stier, områder og plasser som er nødvendig for å oppnå god merking av adressene. For riks- og fylkesveger ligger ansvaret hos regionvegkontoret.

Eier, fester og tiltakshaver er ansvarlig for at den enkelte bygning eller eiendom blir merket med adressenummer. Se matrikkelforskriften kapittel 12.

Kommunen skal tildele bygningsnummer og registrere nye bygninger i matrikkelen samtidig med at det gis byggetillatelse. Se matrikkelforskriften § 60.

Enkeltvedtak etter matrikkelloven kan påklages etter forvaltningslovens kapittel IV til VI. Se for øvrig matrikkellovens § 46 om klage.

Skjemaer:

Sentral matrikkelmyndighets hjemmeside, lover, forskrifter, innsyn og skjemaer: