Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Arkivtjenesten

Ansvar, mandat og fullmakter

Arkivansvaret i offentlige organ

Iarkivforskriftens § 1, Arkivansvar i offentlege organ, heter det:

Offentlege organ etter arkivloven § 2 plikter å halde arkiv. Arkivet skal være ordnet og innrettet slik at dokumentene er sikret som informasjonskilder for samtid og ettertid. Hver enkelt kommune og fylkeskommune kan fastsette hvilke institusjoner og enheter som skal holde eget arkiv.

Det overordnete ansvaret for arkivarbeidet i et offentlig organ ligger hos den øverste ledelsen i organet. I kommuner og fylkeskommuner er dette en del av det ansvaret som er lagt til kommunedirektør etter kommuneloven §§ 13-1og25-1. Det kommunale og fylkeskommunale arkivansvaret omfattar også arkivene etter offentlige utvalg som de har nedsatt, og arkivmateriale som er overført til arkivdepot.