Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Spørsmål fra Rolf Austgaard 9.januar

Spørsmål:

Hvilke av grunnskolene i Målselv er fulldelt og fådelt?

Hvor mange elever er det i klasser/grupper med flere års trinn sammen på den enkelte skole, hvor mange års trinn er det da i samme klasse og hvor mange elever er det på hvert trinn?

Hvor mange fulldagsstillinger er det for lærere ved den enkelte skole?

Ikke uvanlig er ledelsen ved skoler organisert med en rektor, fagleder og sekretær, hvordan er ledelsen ved den enkelte skole i Målselv organisert?

 

Svar:

Takk for din henvendelse om tilleggsinformasjon knyttet til skolestruktur. Under besvares dine spørsmål fortløpende. Jeg svarer litt ut over det du har spurt om med bakgrunn i kompleksiteten. Informerer også om at din henvendelse og dette svar blir lagt åpent på postlista tilhørende saken. 

  1. Hvilke av grunnskolene i Målselv er fulldelt og fådelt?

Skolene har tildelt ressurser ut fra forhåndsdefinerte kriterier. I praksis innebærer dette at man har et antall stillinger som påvirkes av ulike faktorer. Det er ikke bindende hvilke stillingskategorier disse tilhører. For særlig ressurskrevende elever tas det individuelle hensyn, og det fordeles noen ressurser (ikke fullt ut dekkende) fra totalpotten. Denne faktoren kan variere noe fra år til år. Ut over dette tas det høyde for større timetall for noen klasser (de eldste elevene har flere timer enn de yngste). Det gis et småskoletillegg i Målselv. Dette gjøres basert på et tillegg på 0,01 stilling pr elev under 200. I praksis innebærer det at dersom man har 50 elever får man et småskoletillegg på 1,5 stilling. Resterende pott fordeles etter antall elever. 

Dette innebærer at avhengig av de behov som finnes på den enkelte skole vil dette kunne påvirke organisering. Eksempelvis vil man ved å slå sammen grupper ha mer ressurser til deling i valgfag (u..skole), styrking av intensiv opplæring, spesialundervisning osv. På samme måte vil mye spesialundervisning og flere styrkingstimer påvirke hvor mange klasser som må slås sammen helt eller delvis. Svaret på ditt spørsmål er derfor sammensatt. Bardufoss Ungdomsskole, Olsborg og Fagerlidal praktiserer fulldeling i dag. Bjørkeng, MKOS, Karlstad er fådelt. Det kan likevel variere fra aktiviteter til aktiviteter. 

Klassedelingstallene som ble opphevet i 2003 la til grunn en annen organisering, men disse gjelder ikke lengre. Likevel skal disse være veiledende for ressurstilgang. Før 2003 sa reglene at dersom det var 29 elever eller mer på ett trinn måtte kullet deles i to. Dersom det var 25 elever samlet på to ulike trinn kunne de ikke gå i samme klasse. Dersom det var 19 elever på tvers av tre trinn måtte klassen deles, mens dersom det var fire eller flere trinn var klassedelingstallet 13. 

2. Hvor mange elever er det i klasser/grupper med flere års trinn sammen på den enkelte skole, hvor mange års trinn er det da i samme klasse og hvor mange elever er det på hvert trinn?

Dette kan variere noe avhengig av hvordan skolene har valgt å organisere seg. Vi har sammenslåtte klasser med 9 elever der to trinn er slått sammen, mens vi har sammenslåtte trinn på ca 20 elever. Det kan være hensiktsmessig å velge å ha større grupper og to lærere tilstede for å for eksempel motvirke sårbarhet ved sykefravær hos ansatte. Dette er også i tråd med en anbefaling fra Oslo Met (Regeletterlevelse i grunnopplæringen, 2019). Dette ble vist til i saksframlegget til kommunestyret 5.april 2022 (sak 25/22). For den klassen som er over 20 elever er det flere lærere i klassen samtidig. 

Ved oppstart for 6-åringene i 1997 var det en bestemmelse knyttet til at det skal være to lærere på 1.trinn. Dette er ikke lengre en del av lovverket. 

Dersom du ønsker nærmere oversikt over fordelingen har jeg gjengitt den i tabellen under. Dette er de siste oppdaterte tallene pr oktober 2023. Disse ble offentliggjort nasjonalt like før jul og kan finnes på denne linken der du kan se kjønnsfordeling.

https:/gsi.udir.no/app/#!/view/units/collectionset/1/collection/106/unit/8784/

Bilde elevtall til skolstruktur

 

Så ønsker jeg å understreke at tallene er midlertidig forhøyet for Olsborg og BUS pga elever fra asylmottak. Det vanligste ved sammenslåing til fådelte trinn er å slå sammen innenfor småtrinnet, innenfor mellomtrinnet og innenfor ungdomstrinnet og ikke på tvers av disse bolkene. 

3. Hvor mange fulldagsstillinger er det for lærere ved den enkelte skole?

Som vist til i svaret på spørsmål 1 er det et komplekst spørsmål da det i noen tilfeller er behov for andre kompetanser av medisinske, miljømessige eller andre årsaker. Vi har også i noen sammenhenger ansatt flere fagarbeidere/assistenter fordi t vi ikke har hatt tilgjengelige søkere på lærerstillinger. 

Det er en del feilkilder knyttet til ansatte som har permisjoner for videreutdanning, men er ansatt gjennom skolen, samt midlertidige stillinger knyttet til mottak og bosetting. Dersom man kun legger til grunn undervisningsstillinger med de faktorer som er synliggjort over er tallene pr oktober 2023:

BOS: 6,83

MKOS 4,64

Karlstad 5,46

Olsborg 13,04

Fagerlidal 19,76

BUS 28,61

Her tilkommer andre faggrupper og ledere. 

4. Ikke uvanlig at ledelsen ved skoler organisert med en rektor, fagleder og sekretær, hvordan er ledelsen ved den enkelte skole i Målselv organisert?
 
Bjørkeng, MKOS og Karlstad har en enhetsleder som også er ansvarlig for barnehagen. Lønnsmidler er postert 90% på skole, og 10% som ansvarlig for barnehage. Det er egen avdelingsleder for barnehagen alle tre steder. Det er ikke stedsfortreder på skole. For Olsborg, Fagerlidal og BUS er det to personer i ledelsen. De har ikke hatt kun administrasjonsressurs, som i praksis betyr at lederne også har undervisning. Det har vært noen midlertidige styrkinger i ledelse som en konsekvens av mottak/bosetting. Olsborg har minst administrasjonsressurs med 130%. Barneskolene har også SFO der det er en SFO-leder som har en mindre administrasjonsressurs. SFO-leder er ikke ansatt i lederkode og har således ikke personalansvar. Dette gjelder alle barneskolene.