Høringsspørsmål 1a –Kvalitet
Etter vår mening kan følgende punkter være indikatorer på kvalitet:
•Læreren
Lærerne må ha nødvendig kompetanse og arbeidsoppgaver som er overkommelige slik at alle elever blir sett og får den oppfølgingen de har behov for. Lærerne må ha tid til å bygge trygge relasjoner til alle elevene. Lærerne må være motiverte og trives i jobben slik at de kan skape trivsel for elevene.
•Læringsresultat
Skolen må kunne vise tilgode nok resultater på nasjonale prøver ol. slik at vi er tryggepå at elevene får den læringen de har krav på.
•Trivsel
Elevenes trivsel på skolen er avgjørende for elevenes læring og sosiale utvikling. At elevene er trygge på skolen og har gode relasjoner til medelever og lærere er etter vårt syn en svært viktig indikatorpå kvalitet,og vi tenker at dette er avgjørende for blant annet læringsresultatene.
Høringsspørsmål 1b –Kvalitet
Etter vår mening kan følgende faktorer påvirke kvaliteten i skolen:
- På små enheter har læreren bedre forutsetninger til å skape gode relasjoner til elevene og følge alle elevene godt opp
- På små enheter vil tilpasset opplæring være enklere å få til med færre elever per lærer
- På et oppvekstsenter er overgangen mellom barnehage-skole veldig trygg for elevene, og skolen har god oversikt over elevgruppens relasjoner og eventuelle utfordringer
- Lokalsamfunnet er en faktor som kan påvirke elevene sin trivsel i skolen ved at skolen og skoleområdet kan være møtepunkter for elevene også på fritiden
- Elevens reisevei til skolen vil kunne påvirke deres trivsel, kortere reisevei gir mindre slitne elever og mer kapasitet til læring og sosial deltakelse.
Høringsspørsmål 2 –Struktur
Vi ønsker scenario 2.
Vi opplever at skolen til barna våre er av god kvalitet, og vi kan ikke se hvordan nedleggelse av vår skole skal kunne gi elevene våre bedre kvalitet i skolen.
- For å få venner må du være snill med andre og være sammen med andre
- Læreren må vite hva vi ikke kan slik at de kan hjelpe oss
- Læreren vår er veldig snill, jeg er ikke redd for å fortelle henne ting
- Alle kjenner hverandre på skolen vår, derfor er det trygt her
- De store hjelper oss som er små
- Vi i klassen kjenner hverandre godt siden vi har gått i barnehage i lag
- Vi var vant til å ha skole i lag på førskolegruppa, derfor kunne vi begynne å jobbe sammen i klasserommet første skoledag, det var ikke skummelt å starte i 1. klassen.
- Jeg ønsker ikke å bytte skole, klasse eller lærer
- Jeg ønsker å få ha mer svømming