Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Foreldre og elever 2.klasse Karlstad

Høringsspørsmål 1a –Kvalitet

Etter vår mening kan følgende punkter være indikatorer på kvalitet:

•Læreren

Lærerne må ha nødvendig kompetanse og arbeidsoppgaver som er overkommelige slik at alle elever blir sett og får den oppfølgingen de har behov for. Lærerne må ha tid til å bygge trygge relasjoner til alle elevene. Lærerne må være motiverte og trives i jobben slik at de kan skape trivsel for elevene. 

•Læringsresultat

Skolen må kunne vise tilgode nok resultater på nasjonale prøver ol. slik at vi er tryggepå at elevene får den læringen de har krav på. 

•Trivsel

Elevenes trivsel på skolen er avgjørende for elevenes læring og sosiale utvikling. At elevene er trygge på skolen og har gode relasjoner til medelever og lærere er etter vårt syn en svært viktig indikatorpå kvalitet,og vi tenker at dette er avgjørende for blant annet læringsresultatene.

 

Høringsspørsmål 1b –Kvalitet

Etter vår mening kan følgende faktorer påvirke kvaliteten i skolen:

  • På små enheter har læreren bedre forutsetninger til å skape gode relasjoner til elevene og følge alle elevene godt opp
  • På små enheter vil tilpasset opplæring være enklere å få til med færre elever per lærer
  • På et oppvekstsenter er overgangen mellom barnehage-skole veldig trygg for elevene, og skolen har god oversikt over elevgruppens relasjoner og eventuelle utfordringer
  • Lokalsamfunnet er en faktor som kan påvirke elevene sin trivsel i skolen ved at skolen og skoleområdet kan være møtepunkter for elevene også på fritiden
  • Elevens reisevei til skolen vil kunne påvirke deres trivsel, kortere reisevei gir mindre slitne elever og mer kapasitet til læring og sosial deltakelse. 

 

Høringsspørsmål 2 –Struktur

Vi ønsker scenario 2. 

Vi opplever at skolen til barna våre er av god kvalitet, og vi kan ikke se hvordan nedleggelse av vår skole skal kunne gi elevene våre bedre kvalitet i skolen.

 
Høringsspørsmål 3 –Skolegrense
Dette ønsker ikke vi å ta stilling til
 
 
Høringsspørsmål 4 –Eventuelle virkningspunkt
Vi ser ikke nødvendigheten med strukturendringer i skolen per nå. Dersom elevtallet blir så lavt at videre drift ikke er forsvarlig vil det være naturlig med en ny vurdering, men dagens elevtall er bærekraftig. Ved en eventuell ny vurdering må også samfunnsøkonomiske konsekvenser tas med i betraktning. 
 
 
Høringsspørsmål 5 –Prioriteringer 
Vi synes ikke det er forsvarlig at det er skolesektoren som skal rammes av pengeinnsparing i kommunen. 
 
En eventuell strukturendring vilslik vi ser det heller kunne ha negativ innvirkning på kommunens økonomi pga.samfunnsøkonomiske konsekvenser. 
 
 
Høringsspørsmål 6 –Høringsspørsmål til barn
Utsagn fra elevene våre som omhandler kvalitet i skolen:
 
  • For å få venner må du være snill med andre og være sammen med andre
  • Læreren må vite hva vi ikke kan slik at de kan hjelpe oss
  • Læreren vår er veldig snill, jeg er ikke redd for å fortelle henne ting
  • Alle kjenner hverandre på skolen vår, derfor er det trygt her
  • De store hjelper oss som er små
  • Vi i klassen kjenner hverandre godt siden vi har gått i barnehage i lag
  • Vi var vant til å ha skole i lag på førskolegruppa, derfor kunne vi begynne å jobbe sammen i klasserommet første skoledag, det var ikke skummelt å starte i 1. klassen.
  • Jeg ønsker ikke å bytte skole, klasse eller lærer
  • Jeg ønsker å få ha mer svømming
Både vi foreldre og våre barn er veldig fornøyd med kvaliteten på vår skole. Elevene våre trives og er trygge på skolen i møte med medelevene og lærerne.