Høringsinnspillet tar utgangspunkt i punkt 1 i høringa som omhandler kvalitet, ut ifra et ledelsesperspektiv.
Vi ønsker å belyse to hovedpunkter:
- Tid til ledelse
- Sårbarhet innenfor dagens/ framtidens organisering på hver enkelt enhet
Tid til ledelse:
Å lede en skole er mer enn å administrere hverdagen. Enhetsleder er øverste ansvarlig for det pedagogiske arbeidet på skolen (inkludert utviklingsarbeid), den økonomiske ramma og for ledelse av personalet.
Det forventes at den daglige driften av en skole skal utføres optimalt for alle ansatte, elever og eventuelle leietakere til en hver tid. Det er svært utfordrende at rektorer skal håndtere bygningsmasse og uteområder som mangler betydelig vedlikehold også. Det har ufrivillige konsekvenser for alle parter.
Vi opplever i dag at administrasjon av hverdagen slik vi er organisert i dag, går på bekostning av arbeid for å utvikle kvaliteten og lede personalet på en god måte.
Kompleksiteten i hverdagen som leder i skolen er i endring, der samfunnet og ulike lovverk har sterke forventninger til hvordan vi følger opp hvert enkelt barn. Dette merkes særlig når det gjelder å administrere laget rundt eleven på en god måte.
På landsbasis ser vi tydelige tendenser til flukt fra læreryrke, antall ukvalifiserte lærer går opp og tilstrømming til lærerutdanning avtar. Med dette bakteppe med oss, anser vi det som særdeles viktig lederoppgave å ivareta de lærene vi har, da gjennom god oppfølging av nytilsatte og nyutdanna lærere, personalledelse og ivaretakelse av hver enkelt ansatts behov for individuelle tilrettelegginger.
Sårbarhet innenfor dagens/ framtidens organisering på hver enkelt enhet
I en hektisk hverdag der små og store oppdrag må løses, opplever vi hverdagen i ledelsen som svært sårbar. Dette gjelder for alle skolene uavhengig av størrelse, skoleslag og dagens organisering. Ledelse av enhetene er nært knyttet til enkeltpersoner. Ved fravær i ledelse er sårbarheten stor, og oppgaver vil bli stående uløst. Konsekvens av dette kan være at lovverk ikke blir fulgt opp, eksempelvis opplæringsloven og arbeidsmiljøloven.