Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

SU Fagerlidal skole

1.Kvalitet: Utviklingsgruppa vurderer Udir'sdefinisjon av kvalitet i skolen som gode og hensiktsmessige, og at "Kvalitet i Målselvskolen" bør vurderes med utgangspunkt i disse. SU/SMU er enige i dette. 

Strukturkvalitet beskriver de ytre forutsetningene, og handler blant annet om fysiske forhold som bygninger og ressurser, personalets kompetanse, bemanning, organisering og økonomi.  

Prosesskvalitetbeskriver innholdet i tilbudet eller opplæringen, og handler blant annet om hvordan rammeplanen eller læreplanen gjennomføres i praksis, medvirkning, relasjoner, aktivitetstilbud, ledelse og kultur for læring. 

Resultatkvaliteter det man ønsker å oppnå med tilbudet. Det kan for eksempel bety at barna eller elevene opplever lek, læring, trivsel og utvikling, aktiviteter og samhandling. 

Øvrig innspill fra foreldre; Kvalitet betinger gode voksne. Om gode voksne som jobber på en skole, er det ikke sikkert at vedkommende søker seg eller blir på en annen skole i kommunen ved en eventuell nedleggelse. 

2.Struktur: Fagerlidal skole har kapasitet til å evt. ta imot alle elever fra MKOS. Ut over dette vurderer ikke Fagerlidal SU/SMU å ha grunnlag for å gi uttalelse vedr. hvilket scenario som bør ligge til grunn for "Kvalitet i Målselvskolen". 

3.Skolekretsgrense:Fagerlidal skole har kapasitet til å evt. ta imotalle elever fra MKOS. Ut over dette vurderer ikke Fagerlidal SU/SMU å ha grunnlag for å gi uttalelse vedr. hvilke skolekretsgrenser som bør ligge til grunn for "Kvalitet i Målselvskolen" og mener de elever og familier som blir direkte berørt bør være hovedaktører i et slikt arbeid. 

4.Eventuelt virkningspunkt: Ifht de rammebetingelser og planer som må legges vurderer Fagerlidal skoles SU/SMU at et eventuelt virkningspunkt bør legges til en oppstart ved et nytt skoleår, og med god tid for å sikre en god overgang for elever, foresatte, ansatte og familier. 

5.Prioritering: Bør reduksjon i økonomiske rammer løses gjennom reduksjon i stillinger i tråd med elevnedgang ved de enkelte skoler eller strukturendringer? 

Ikke mulig eller ønskelig å besvare for Fagerlidal SU/SMU. 

6.Høringsspørsmål for barn –elevrådet har tatt opp følgende: Hva mener elevene på Fagerlidal om å eventuelt ta imot elever fra andre skoler hit til oss? Vi tar gjerne imot elever fra andre skoler, men ikke så mange at det blir for trangt. Er i utgangspunktet fint å bli flere. Kan bli trangere i ballbingen, men man kan få flere venner. Kan bli kjedelig med mere bråk i timene om man er flere.  

Hva er viktig for at elever skal ha det bra og få venner? At alle elevene her ønsker nye elever velkommen, tar godt imot dem. Da blir man venner av seg selv. Man må være åpen for at flere kan være venner, og å få nye venner. Kanskje kan man ha trekking om hvem man skal være sammen med. Noen har litt dårlig erfaring med dette, mange som ikke hadde lyst å være med den man fikk. At alle er snille med hverandre, at alle blir inkludert. Hjelper andre med å ta gode valg. Være god mot alle, si at alle er velkommen hit. Man må være med nye elever i friminuttet. Å vise interesse for hva de nye liker. Viktig å være klar for å ta imot nye elever.  

Har dere noen råd til de voksne som bestemmer over skolene i Målselv?

Det må være nok voksne på skolen slik at elevene har det bra og er trygge Viktig med nok inspeksjon Vær smart med tanke på hva skolen bruker penger på Rektor skal ikke trenge å bruke tid på viskelær og blyanter fordi elevene ødelegger Tenk på alle elever, ikke bare en skole 

7.Andre høringsinnspil

lIngen