Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

UDF Karlstad oppvekstsenter

Med utgangspunkt i høringsdokumentet for kvalitet i skolen kom klubben fram til følgende:

1. Kvalitet: Hvilke indikatorer forteller noe om Målselvskolens kvalitet? 

  • Kvalitet på lærere
  • Høy utdanning
  • Svar på nasjonale prøver
  • Rekruttere for å få nye lærere 
  • Tiltak for å beholde lærere i Målselvskolen lengst mulig.
  • KOS har bare fagutdanna lærere. Flere har videreutdanning "Kompetanse for kvalitet"

Hvilke faktorer påvirker kvalitet?

  • Veiledning av nyutdanna lærere: Det finnes ikke en egen veileder eller "fadder" som kan være til hjelp for nyutdanna lærere både faglig og praktisk på hver enhet. Veileder til nyutdannalærere er på annen enhet. Denne har kanskje ikke kjennskap til forholdene ved den enkelte skole/skolen den nyutdanna jobber på.
  • Storeklasser kan gi en hektiskhverdag for de ansatte.
  • Målselvskolen har både små og store enheter, ett pluss for tilrettelegging i arbeidslivet. Her mener vi at ved at Målselvskolen har større og mindre enheter, så gir det mulighet for bedre tilrettelegging for den enkelte arbeidstaker.
  • Administrasjon og ledelse kjenner ikke sine ansatte. På små skoler/oppvekstsenter er det små forhold som gjør at alle kjenner hverandre godt. Vi tror dette gjør det lettere å samarbeide og se hverandre.

2. Struktur:

Vi ønsker ikke å ta stilling til de ulike scenario for endret skolestruktur annet enn at vi undrer oss over hvorfor det ikke er vurdert å overføre elever fra Olsborg til Karlstad? Dersom det skal gjøres strukturendringer foreslår vi et nytt scenario "Scenario6: Karlstad skole har en bygning som har god plass til flere elever. 

 

3. Skolekretsgrensene:

Reisevei. Hvordan vil lengre reisevei til skolen kunne påvirke barn og unges oppvekst?Ifølge Barnekonvensjonen skal det i allehandlinger som berører barn skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Vi er av den oppfatning at lang skolevei strider mot barnets beste.

  • Vil Karlstad skolekrets deles opp i soner? 
  • Hvilken rute skal bussen evt. kjøre? Skal den starte på Rundmo, deretter til Kjerresnes og ev. Møllerhaugen og Rossvoll på samme tur? Hvordan skal barns reiserute ivaretas?
  • Lengste vei er ikke det samme som reel reisetid. De elevene som bor lengst unna skolen vil ikke kunne beregne reisevei i bare km eller luftlinje til skolen. Det må tenkes på hvor lang tid de sitter på bussen daglig.

 

4. Virkningspunkt:

Dette ønsker ikke vi ta stilling til.

 

5. Prioriteringer:

Dette ønsker vi ikke ta stilling til. 

 

7. Andre kommentarer knyttet til høringen:

  • Det savnes en konkret plan for å beholde og rekruttere til skolen.
  • Hva gjør at lærere holdes i jobb?
  • Utlysninger samtidig med at skoler er nedleggingstruet? Er det et godt rekrutteringstiltak? Vi mener nei!
  • Hvorfor må våre elever bytte skole? Kan ikke elver fra eksempelvis Olsborg komme hit?
  • De økonomiske konsekvensene av å miste skolen kan komme til å bli større enn gevinsten. Saken om skolestruktur har skapt stor uro blant de ansatte ved KOS, og flere er usikre på om de vil måtte bytte arbeidssted. Ved en reel nedleggelse av skolen vil Målselv kommune kunne få en flukt av kvalifiserte lærere fra skolen.
  • Hvor ble bemanningskrisa i barnehagen av?