Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Ansatte på MKOS

Høringsspørsmål 1 Kvalitet 

1a) Hvilke indikatorer forteller noe om Målselvskolens kvalitet?

Trivsel, læringsresultat og frafall.

Vi mener at små, fådelte skoler har en særskilt god mulighet til å utvikle samarbeidsevne og et nært forhold mellom elever og lærere på tvers av klasse og alder. Vi har fokus på å gi elevene en god start i livet for å kunne bli robuste og klare til å møte større faglige og sosiale miljø senere i livet, blant annet ved godt samarbeid på tvers av enheter og klasser. Dette gir trygghet og trivsel for store og små. Særlig overgangen fra barnehage til skole er trygt og forutsigbart siden vi er vegg i vegg med hverandre. Skolestarterne er kjent med skolebygget og de voksne på skolen fra barnehagetiden. De mister heller ikke sine venner eller trygge voksne i barnehagen, siden vi har ulike former for samarbeid, både via sfo og skole.

Angående utfordringer med rekruttering som det vises til så mener vi at dette er noe som må jobbes med på systemnivå ved å styrke ledelsen slik at det blir mer attraktivt. Oss bekjent så har det alltid vært kvalifiserte søkere til lederstillinger. For å opprettholde dette i fremtiden er det viktig å se på ansvar og oppgaver den enkelte enhetsleder har og for eksempel styrke ressursene på de små enhetene, med inspektør som nevnt i høringsdokumentet for skolestruktur som et mulig tiltak. Å ha tilgang til vikarer er også viktig, her kan man ha egne kommunale stillinger for vikarer som sikrer vikarer med rett kompetanse og trygge voksne som elevene kjenner. For eksempel kunne dette være en fin ordning for studenter som ønsker å jobbe deltid kombinert med å ta utdannelse, dette er god rekruttering. På nasjonal basis må det jobbes med rekruttering av lærere, og man må følge med i samfunnsutviklingen. Dette gjelder i Målselv også, og man må vurdere rekrutteringstiltak både for å beholde og rekruttere lærere for å gjøre Målselvskolen til en attraktiv arbeidsplass. Innsparinger, usikker skolestruktur og økende grad av utfordringer den enkelte lærer skal håndtere i hverdagen er ikke positivt for denne utviklingen. Vi ser at det er færre som søker seg til barneskoler og velger å ta utdanning for 1.-7.trinn, dette er bekymringsfullt, for vi trenger dyktige kollegaer.

Nasjonale prøver er en av mange indikatorer på kvalitet, men det kan være ufullstendig å se på slike resultat ettersom det er mange faktorer som kan påvirke dette.

 

1b) Hvilke faktorer påvirker kvalitet?

Ansattes motivasjon og ønske om å jobbe på den enkelte arbeidsplass er viktig for at det skal være trivsel og kvalitet i skolen. Den indre motivasjonen hos lærere og andre ansatte er avgjørende for kvaliteten i undervisningen og lojaliteten til arbeidsplassen/skolen for å oppnå forutsigbarhet, stabilitet og et trygt læringsmiljø for elevene, der elevene trives. Hvis en gjør en strukturendring betyr ikke det automatisk at lærermangelen løses ved å få flere lærere på de gjenværende skolene, mange vil kanskje velge å gå andre veier når de uansett står ved et veiskille. Vi ser en økning nasjonalt at lærere velger å forlate læreryrket, er dette en trend Målselv kommune ønsker å bli en del av? Det er flere ansatte her som ikke nødvendigvis ønsker å jobbe på andre skoler i kommunen, og heller ser etter andre muligheter ved en eventuell nedleggelse.

Det er viktig med kvalifiserte ansatte, og kommunen jobber pr. dags dato med plan for å beholde og rekruttere kommunale ansatte og ledere i skolen. Vi mener kommunen først må jobbe for å rekruttere kvalifiserte lærere, før de ser på nedlegging av skoler.

Kvalitet er blant annet lærere med bred fagkrets og erfaring.

Vi har over lange tider hatt et stabilt kollegium, flere lærere har jobbet her et helt yrkesaktivt liv. Andre ansatte har jobbet ved andre skoler i Målselv, men likevel valgt å søke seg til MKOS fordi det er her i bygda flere av oss er etablert med bolig og familie. Vi er en lærende institusjon som tar imot studenter og holder oss faglig oppdatert. 

Små skoler gir rom for relasjonsbygging på tvers av alder og en elevkultur der elevene bygger bånd på tvers av alder og klasser. 

 

Høringsspørsmål 2 – Struktur

Vi ønsker scenario 2 velkomment. Vi ønsker å beholde dagens skolestruktur, men styrke ledelsen ved de minste skolene (Karlstad, Bjørkeng og Mellembygd oppvekstsenter).

Vi mener det er samfunnspolitisk viktig å opprettholde de levende bygdene (som for øvrig Målselv kommune viser til i alle sine utlysninger og andre fora). Skal det være bolyst i Målselv kommune så er det viktig å ta vare på bygdene i fremtiden også. Vi mener derfor at det ville bli katastrofalt for bygdene hvis skolene blir lagt ned. 

 

Høringsspørsmål 3 – Skolekretsgrense

Vi ønsker at skolekretsgrensene skal bestå slik de er. Skulle det bli aktuelt med andre forslag i denne prosessen så har også vi åpne armer og ønsker andre elever velkommen hit. Vi ligger sentralt midt i Målselv, velkommen!

 

Høringsspørsmål 4 – Eventuelt virkningspunkt

Vi mener bygdeskolene bør bestå i all overskuelig framtid. Skulle det derimot gjøres noe, burde det planlegges i god tid, for å sikre gode overganger. En eventuell overgang må i tilfelle skje ved oppstart av et nytt skoleår, både av hensyn til personalet og elevene.

 

Høringsspørsmål 5 – Prioriteringer

Hvis elevtallet går ned vil man kunne kutte stillinger skissert i faktagrunnlaget. Færre elever vil naturlig nok føre til at behovet for lærere også vil gå ned. Dette kan løses ved naturlig avgang eller omplassering av ansatte ved behov. Dette er allerede praksis, og det har vært gradvis nedgang i antall ansatte på MKOS over år. Så lenge behov for ansatte står i samsvar med elevtall mener vi det vil være en naturlig prosess så lenge man klarer å gjøre lovpålagte oppgaver innenfor de ressursene man har.

 

Høringsspørsmål 6 – Høringsspørsmål til barn

 
Høringsspørsmål 7 – Andre høringsinnspill
 
Barnehagen – Vi har et oppvekstsenter med skole og barnehage, noe som gjør at familier ønsker å bosette seg her på Rundhaugen og omegn. Det gjør at vi kan tilby et helhetlig tilbud i nærmiljøet. Hvis skolen forsvinner, så frykter vi at da forsvinner nok barnehagen også etter hvert, ettersom vedlikeholdsbehovet fortsatt vil være tilnærmet likt. Per dags dato så er det venteliste for å komme inn i barnehagen. Vi får signaler fra innbyggere i bygda med flere barn om at de står på vent i denne prosessen og vurderer å flytte til andre kommuner hvis nedlegging av MKOS blir en realitet. Det samme vil gjelde hvis prosessen blir hengende over oss som en mulighet over år. Det skaper ustabilitet og utrygghet og krever mye energi av alle berørte parter. Er det fraflytting Målselv kommune ønsker skal bli trend, eller bolyst?
 
Forskning viser at elever som bruker mye tid på bussen, er i mindre aktivitet. Lang bussvei vil føre til at elever har mindre tid og energi til fritidsaktiviteter. Det er viktig at elevene er i aktivitet, og med en nær skole har mange mulighet til å gå/sykle til skolen, og likevel ha tid og energi til å delta på fritidsaktiviteter på ettermiddagene.