Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Målselv Bygdekvinnelag

1a - Kvalitet

Hvilke indikatorer forteller noe om Målselvskolens kvalitet? 

  • At reisen ikke er for lang og at flest mulig unger kan gå eller sykle
  • At skolen er et møtested utenom skoletiden
  • At elever, foreldre og resten av bygda har et eierskap til skolen, noe som gir ansvarsfølelselite hærverk
  • At skolen er en møteplass på tvers av generasjoner (møteplassen, Bygdekvinnelaget), noe som gir en naturlig overføring av kunnskap og tradisjon mellom generasjonene
  • Muligheten til å bruke naturen på en god måte
  • At elevene møter hele lokalsamfunnet på sin skole
  • Velholdte skolebygg

 

1b - Kvalitet 

Hvilke faktorer påvirker kvalitet? 

  • Usikkerhet rundt skolens framtid
  • Økonomi
  • Trivsel
  • Stabile ansatte
  • Hærverk
  • Mobbing

 

2 - Struktur

Hvilke(t) av de fem scenario i kapittel 3.1 bør ligge til grunn for fremtidig skolestruktur? 

Scenario 1, Nullpunkt – ingen endringer av dagens forutsetninger. (til tross for uhemmet svartmaling.)

Scenario 2, Styrke leiing ved de minste skolene. ( Vurdere andre måter å organisere leiing på)

 

3 - Skolekretsgrense

Dersom MKOS legges ned, hvordan bør skolekretsene fastsettes?

Vi mener at skolen skal bestå og at alternativene som nevnes er uaktuelle. Vi vil likevel presisere at alternativene d) og e) er særdeles ødeleggende da Mellembygda som lokalsamfunn vil bli fullstendig pulverisert.

 

4 – Eventuelt virkningspunkt

Dersom det gjøres skolestrukturendringer. Når bør disse endringene tre i kraft? 

Ingen kommentar

 
 
5 - Prioriteringer
Bør reduksjoner i økonomiske rammer løses gjennom reduksjon i stillinger i tråd med elevnedgang ved de enkelte skolene eller ved strukturendringer? 
 
Gjennom reduksjon i tråd med elevnedgang, dersom det blir nedgang 
 
 
7- Annet 
  • Både i Bolystprosjektet og kommuneplanens samfunnsdel er Mellembygd en bygd som skal bestå og utvikles, og ha grunnleggende tjenester som skole, barnehage, butikk og boliger tilgjengelig for videre utvikling. I tillegg er det to nye stillinger innen stedsutvikling der utlysningsteksten også her peker på utvikling av hele kommunen og kommunens småsteder. Dette er signaler om en kommune som ønsker at hele kommunen skal ha livets rett. Dersom MKOS legges ned, rives grunnlaget bort for det viktigste samlingspunktet i Mellembygda, og den aller viktigste faktoren for en levende bygd. Skolen er en samhandlingsarena som fungerer på tvers av generasjoner og med aktiviteter på kveldstid hver eneste dag i uken. I tillegg er det konsertlokale for de fleste konsertene i regi av Kalottspel. Disse felles aktivitetene er det som binder flere langstrakte bygder sammen, og som opprettholder og skaper bolyst. 
  • Skolen er svært viktig for næringslivet i bygda, både for matbutikken og ikke minst for landbruket. Vi har 15 gårdsbruk i vår skolekrets, og ingen bruk å miste, verken med tanke på matproduksjon eller matberedskap. 
  • Skolen er også viktig med tanke på beredskap. Foruten bygdens eneste tilfluktsrom, er skolen med samfunnshusdelen et naturlig møtested ved kriser, der det kan gis husly og tilberedes mat for mange.