Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Stian Løvberg og Hanne Trondsen

4.4.1 Høringsspørsmål 1a-Kvalitet

Indikatorer er bl. Annet elev/foreldre undersøkelser, resultat på nasjonale prøver, elev-frafall, ansatt undersøkelser i skolen, sykefravær på elev/ansatt og antall elever pr faglærte lærere.

 

4.4.2 Høringsspørsmål 1b- Kvalitet

Personell: Dyktige ansatte med kompetanse, erfaring og motivasjon til jobben de har. Personell med lokal tilhørighet mener vi også er de som best ser verdien av en lokal skole og dermed tilfører innsats utover det som er ett minimum.

Arbeids og læringsmiljø: Ansatte og elever som føler seg ivaretatt og sett, yter som regel mere. Trygghet og forutsigbarhet rundt egen arbeids og/ eller lærings situasjon er viktig.

Klassemiljø: vi foretrekker oppvekstsenter som MKOS som har mindre Antall elver pr klasse/lærer, hvor alle kjenner til hverandre.

Fasiliteter: Tilgang og tilstand til fasiliteter påvirker positivt når det utvikles/ utbedres i tråd med elev og læreres behov. Nytt, størst og mest er ikke alltid en fordel.

Begrepet kvalitet forandres med årene, kan man med sikkerhet si at det vi i dag definerer som kvalitet, er det samme om 5-10 år?

 

4.4.3 Høringsspørsmål 2- Struktur

Det foreligger ikke grundig og tilstrekkelig faktagrunnlag til å ta stilling til spørsmålet.

 

4.4.4 Høringsspørsmål 3- Skolekretsgrense

Dette tar utgangspunkt i at MKOS legges ned, og det er imot det vi mener er riktig. Derfor besvares ikke dette spørsmålet.

 
 

4.4.5 Høringsspørsmål 4- Eventuelt virkningspunkt

Dette spørsmålet tar også utgangspunkt i nedleggelse, noe som vi fortsatt mener ikke det foreligger godt nok grunnlag for å vurdere. Spørsmålet blir ikke besvart.

 

4.4.6 Høringsspørsmål 5- Prioriteringer

I våre øyne foreligger det ikke tilstrekkelig faktagrunnlag å svare på dette spørsmålet. 

Tallgrunnlaget som er oppgitt i høringsdokumentet er kun driftskostnader. Dessuten er ikke dette spørsmålet relevant, da det er kvalitet som er i fokus.

Hvis det ved ett senere tidspunkt skulle vise seg at økonomi faktisk er ett tema, må tallgrunnlaget og regnestykke inneholde alle elementer. MKOS er mye mere enn bare en skole.

 

Høringsspørsmål 6- Spørsmål til barn

Vi vil ha skolen vår! Den er spesiell. 

Edvin 6år.

Jeg vil gjerne beholde skolen vår. Det er gøy å lære, vi har nok kvalifiserte lærere, vi er ofte på tur, skolemiljøet er bra og man får fort venner. 

Matheo 10år.

 

Høringsspørsmål 7- Andre innspill.

Prosessen: Som foreldre til 2 gutter som sogner til MKOS stiller vi spørsmål med intensjon og tiltenkt måloppnåelse med pågående prosess hvor man ser på kvalitet i skolen. Jeg gjentar som nevnt i mitt ( Stian Løvbergs) innlegg under folkemøtet på MKOS; Intensjonen under kommunestyremøte i 2018 da det ble vedtatt at Kvalitet i Skolen i Målselv skulle utredes, var nok god! Nå, 6 år etter, og med en rapport fra et eksternt konsulentfirma, er det faktisk 2 lokalsamfunn i Målselv som står ovenfor den største trusselen mot dets eksistens, nemlig nedleggelse av skole/oppvekstsenter.

Målselv kommunes politikere og ledelse har, slik vi ser det, ansvar for å fremvise denne saksgangen på åpen og transparent måte. Dette er en forutsetning til at vi som foreldre får tillitt til at våre innspill blir hørt og vurdert slik at standpunkt og avgjørelser som angår bygda vår, tas på rett grunnlag .

Er det rett at det er vi som privatpersoner som skal belyse at det er flere hovedfaktorer som ikke er utredet i forbindelse med denne avgjørelsesprosessen?

Dokumentgrunnlaget gir ikke klare svar på hovedspørsmålet i utredningen; hvordan kvaliteten i Målselvskolen blir bedre av å legge ned MKOS og Karlstad.

Ringvirkninger: Det er store spørsmål som ikke er kommet med i betraktning, ei heller en konsekvensanalyse for hvilke ringvirkninger dette vil gi for bygdene der skolene evt legges ned.

 
Lokalsamfunnet: Som i de fleste andre små lokalsamfunn er det skole/barnehage og oppvekstsenter som er selve kjernen i bygdene. Her er det aktive barn og unge, barnefamilier bosetter seg, lokale butikker, idrettslag, ungdomslag, samfunnshus, div spel/lek og idrett eksisterer pga skolen. Her skapes samhold, tilhørighet, relasjoner, mestring og kunnskap. Her overføres erfaring og tradisjoner. Her skapes livsglede og livskvalitet for unge og gamle. Samtidig som det holdes liv i samfunnsviktige oppgaver som jord og skogbruk, noe som blir enda mere viktig i disse usikre tidene vi går inn i.
 
Rekruttere og beholde lærere: Hva har Målselv gjort for å gjøre seg attraktiv i lærer-markedet? Utfordringen med rekruttering til barnehage og skole er ikke unikt for Målselv. Det er en nasjonal trend at det er nedgang i utdannelse til disse yrkene, og det er stort frafall av utdannede lærere til andre yrker. Er det rom for forbedringer her? Bør det utarbeides en plan lokalt i Målselv med fokus på rekrutteringsarbeid for lærerne?
 
Selvfølgelig vil bygningsmasse som over flere år kun ivaretas på ett absolutt minimum, på ett tidspunkt trenge større vedlikehold. Og det må prioriteres hva pengene i kommunen skal gå til. Det handler om verdivalg og prioriteringer.
 
Det som også må poengteres er at vi håper, for alle sin del, at denne saken legges død, og det blir ro og trygghet rundt skolestrukturen, slik at ansatte kan konsentrere seg om sin primærjobb og være trygg på sin arbeidsplass. Samt at Målselv kommune som arbeidsgiver kan være mest mulig attraktiv for de lærerne som faktisk ønsker seg til skolene i Målselv.
 
Nedleggelse av 2 skoler i hver sitt lokalmiljø skaper IKKE bolyst vår kommune.