Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

SU Karlstad oppvekstsenter - skole

4.4.1 Høringsspørsmål 1a - Kvalitet

Hvilke indikatorer forteller noe om Målselvskolens kvalitet? 

  • Kvalifiserte og engasjerte ansatte 
  • Miljøet
  • Ute- og inne-område
  • Elevenes trivsel. Målbar i resultatene i Elevundersøkelsen
  • Skolemiljøet er bra - at elevene trives og går godt i lag
  • Resultater på de Nasjonale prøvene

 

4.4.2 Høringsspørsmål 1b - Kvalitet 

Hvilke faktorer påvirker kvalitet?

  • Klassestørrelser. Mindre klasser.
  • Ressursfordeling mellom lærere/de ansatte. I små klasser får flere elever tettere oppfølging.
  • Overgangen fra barnehage – skole. Tettere samarbeid på et oppvekstsenter.
  • Skole-hjemsamarbeid
  • Oversiktlig miljø
  • Samarbeid imellom foreldre/foresatte
  • Ved små skoler leker elevene mer aldersblandet. 
  • Mer tverrfaglighet og samarbeid på tvers av trinn. De eldste elevene bidrar inn i lavere klassetrinn.
  • Aktive elever og stor grad av elevmedvirkning. Elevrådet er et talerør for elevens stemme, engasjerer seg i skolehverdagen, bidrar til å bestemme regler for lek og ulike arrangementer.
  • Bygningsmassen er i bra stand.
  • At det er et godt fagmiljø med mulighet for utvikling for de ansatte. Godt aktivt samarbeid mellom foresatte og lærere.
  • Godt og variert utemiljø
  • Godt lokalt miljø også utenfor skoletid. Er med på å påvirke indikatorer for kvalitet. At skolen er i bruk etter skoletid av ulike lag, foreninger.
  • Elevers reisetid. At det ikke er for lang tid i buss.

 

4.4.3 Høringsspørsmål 2 – Struktur 

Hvilke(t) av de fem scenario i kapittel 3.1 bør ligge til grunn for fremtidig skolestruktur?

SU ved Karlstad Oppvekstsenter, avd. skole, synes det er vanskelig å skulle velge mellom scenario 1 og 2. Vi ønsker å bevare dagens struktur. Vi vet at den gode kvaliteten ved skolen vil opprettholdes, uavhengig av om skolen blir styrket med ei halv inspektørstilling. Selvsagt er det alltid ønskelig med ekstra ressurser. Skolen har god plass til å ta imot flere elever.

De neste høringsspørsmålene ønsker ikke SU ved Karlstad oppvekstsenter, avd. skole, å ta stilling til. 

Fokuset til Målselv kommune og kommunestyret bør heller være å rekruttere og beholde de godt kvalifiserte ansatte ved bl.a. vår skole. 

Denne saken har skapt uro og usikkerhet, og vi er redd for at ansatte skal søke seg bort og ut av kommunen. Denne usikkerheten brer seg blant familier i skolekretsen, og det skremmer folk fra å ville etablere seg i kretsen. 

Rekruttering, samhandling med universiteter og studiesenter for å få flere lærere til Målselvskolen bør heller være fokuset fremover!