Høringsspørsmål og svar:
1a Indikatorer på kvalitet i Målselvskolen
- Barn som viser læreglede
- Lite frafall i skolen
- Arbeidet med oppvekststrategi
- Engasjerte, kyndige lærere.
1b Hva påvirker kvalitet:
- Det å bli sett. At det er nok ressurser inne i skolen, god voksentetthet. (lærere, miljøarbeidere, vaktmester, renholdere, miljøterapeuter osv)
- At alle som trenger ressurser, får det
- Gode klassemiljøKvalifiserte lærere
- At det er tilstedeværende ledere ved skolene
- Tilgang på materiell
- Klassestørrelse; ikke positivt med store klasser, det krever mer ift det å bli sett
2 Hvilket scenario bør ligge til grunn for skolestruktur
Scenario 2, styrke ledelsen
Begrunnelse:
- Målselv er en langstrakt kommune, nedleggelse og sammenslåing innebærer mye kjøring og lange dager for barna
- Mtp tilflytting, vi må gjøre hele kommunen attraktiv
- Bolyst, mulighetslandet – tror ikke vi får det med sentralisering rundt få skoler
- De som er ressurssvake kan bli mer utenfor
- Se på fortløpende vedlikehold i stedet for å vente på totalrenovering
- Se på hvordan vi gjør det attraktivt å være leder
3 Kretsgrenser
- Ved eventuell nedleggelse må alle elevene få dra til samme skole
- Dersom det skal legges ned bør det være en høring blant de berørte foreldrene for å kartlegge ønsker
- Er viktig forutsetning vil være at lokalene er gjort til rette for flere elever før elevene blir flyttet
- Er skeptisk rundt store klasser og klassemiljøet
- Integrering av nye elever i klassene kan være utfordrende
4 Eventuelt virkningstidspunkt
SU ønsker ikke strukturendring, derfor vanskelig å si noe om virkningstidspunkt
5 Reduksjon i stillinger eller strukturendringer
Reduksjon i økonomi, - er alle steiner snudd?
- Tilskuddsmidler for små skoler?
- Normer for bemanning?
- Vanskelig å ta stilling til når vi ikke ønsker endring