Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

SU Olsborg barnehage

 

Høringsspørsmål og svar: 

 

1a Indikatorer på kvalitet i Målselvskolen

  • ­Barn som viser læreglede 
  • ­Lite frafall i skolen
  • ­Arbeidet med oppvekststrategi 
  • ­Engasjerte, kyndige lærere. 

 

1b Hva påvirker kvalitet:­

  • Det å bli sett. At det er nok ressurser inne i skolen, god voksentetthet. (lærere, miljøarbeidere, vaktmester, renholdere, miljøterapeuter osv) 
  • At alle som trenger ressurser, får det­
  • Gode klassemiljø­Kvalifiserte lærere
  • ­At det er tilstedeværende ledere ved skolene­
  • Tilgang på materiell
  • ­Klassestørrelse; ikke positivt med store klasser, det krever mer ift det å bli sett

 

2 Hvilket scenario bør ligge til grunn for skolestruktur ­

Scenario 2, styrke ledelsen

­Begrunnelse:

  • Målselv er en langstrakt kommune, nedleggelse og sammenslåing innebærer mye kjøring og lange dager for barna
  • Mtp tilflytting, vi må gjøre hele kommunen attraktiv  
  • Bolyst, mulighetslandet – tror ikke vi får det med sentralisering rundt få skoler
  • De som er ressurssvake kan bli mer utenfor 
  • Se på fortløpende vedlikehold i stedet for å vente på totalrenovering 
  • Se på hvordan vi gjør det attraktivt å være leder

 

3 Kretsgrenser­

  • Ved eventuell nedleggelse må alle elevene få dra til samme skole
  • Dersom det skal legges ned bør det være en høring blant de berørte foreldrene for å kartlegge ønsker
  • Er viktig forutsetning vil være at lokalene er gjort til rette for flere elever før elevene blir flyttet 
  • ­Er skeptisk rundt store klasser og klassemiljøet­
  • Integrering av nye elever i klassene kan være utfordrende

 

4 Eventuelt virkningstidspunkt­

SU ønsker ikke strukturendring, derfor vanskelig å si noe om virkningstidspunkt

 

5 Reduksjon i stillinger eller strukturendringer­

Reduksjon i økonomi, - er alle steiner snudd?

  • Tilskuddsmidler for små skoler? 
  • Normer for bemanning?
  • Vanskelig å ta stilling til når vi ikke ønsker endring