Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

FAU Karlstad

Høringsspørsmål 1a - Kvalitet 

Hvilke indikatorer forteller noe om Målselvskolens kvalitet? 

  • Kvalifiserte og engasjerte ansatte 
  • Resultatene på de Nasjonale prøvene 
  • Skolebygg som innbyr til læring og aktivitet 
  • Velholdt og variert uteområdet 
  • Godt skolemiljøet, basert på resultater på Elevundersøkelsen

 

Høringsspørsmål 1b - Kvalitet 

Hvilke faktorer påvirker kvalitet?

  • Overgangen fra barnehage – skole. Tettere samarbeid på et oppvekstsenter
  • Klassestørrelser: Nok lærertetthet, ressursfordeling mellom lærere.
  • Godt skole-hjemsamarbeid
  • Elevers reisetid til skolen. 
  • Samarbeid imellom foreldre/foresatte
  • Tverrfaglighet og samarbeid på tvers av trinn. 
  • Et godt fagmiljø med rom for utvikling og samarbeid mellom de ansatte.
  • Fritidstilbud utenfor skoletid
  • Bygningsmassen er i bra stand

 

Høringsspørsmål 2 - Struktur 

Hvilke(t) av de fem scenario i kapittel 3.1 bør ligge til grunn for fremtidig skolestruktur?

Vi mener Scenario 2 er riktig valg. Begrunnelse for valg:

  • Skolene har god kvalitet, bemanning og akseptabelt elevtall. Dette fremkommer bl.a. i elevundersøkelsen Karlstad oppvekstsenter 2023-24.
  • Mindre skoler leverer like bra, om ikke bedre, enn større skolen med store klasser. Det er mange fordeler med små klasser fremfor store som bl.a. påpekt av Utdanningsforbundet (1).
  • Elevens reiserute blir en belastning siden flere trenger transport og transporten blir lengre. Dette har forskning sett gir en helsemessig utfordring for elevene (2).
  • Elevene har et behov i nærmiljøet for deltakelse i organisert aktivitet for å tilfredsstille det sosiale aspektet utenfor skoletid. Et eksempel her er idrett, korps og ellers samlet aktivitet. Dette er noe skolen naturlig tilfører gjennom sin eksistens. En evt økt distanse

 

Høringsspørsmål 3 - Skolekretsgrense 

Dersom MKOS legges ned, hvordan bør skolekretsene fastsettes?

Ikke noe Karlstad FAU ønsker å ta stilling til.

 

Høringsspørsmål 4 – Eventuelt virkningspunkt 

Dersom det gjøres skolestrukturendringer. Når bør disse endringene tre i kraft?

Vi ser ikke nødvendigheten med strukturendringer i skolen. Bemanning, kvalitet og elevtall tilsier videre drift av skolene med de positive ringvirkningene det har i nærmiljøene. Dersom elevtallet i fremtiden skulle bli så lavt at videre drift ikke er forsvarlig, så vil det være et evt. Virkningspunkt. Men dette vil kreve en ny prosess hvor man i tillegg ser på bla de samfunnsøkonomiske konsekvensene.

 

Høringsspørsmål 5 - Prioriteringer 

Bør reduksjoner i økonomiske rammer løses gjennom reduksjon i stillinger i tråd med elevnedgang ved de enkelte skolene eller ved strukturendringer?

Som nevnt under spørsmål 4, vi ser ikke behovet for strukturendringer på nåværende tidspunkt. Målselv kommune er langstrakt med flere bygder hvor skolen er livsnerven. Slik vi ser det er ikke de økonomiske negative sidene med en skolenedleggelse hensyntatt, det vil helt sikkert medføre at enkelte barnefamilier flytter ut av kommunen og at andre ikke flytter til. Hovedpunkt nr 3 i rapporten fra Agenda Kaupang sa at Målselv kommune om 10-15 år burde se på skolestrukturen av en økonomisk årsak, ikke akkurat nå av ett kvalitetshensyn grunnet manglende rekruttering. Vi kan ikke se at den vedlagte informasjonen gir oss grunnlag til å besvare høringsspørsmålet.

 

Andre høringsinnspill 

I «Faktablad for Karlstad skole» står det at tilstand på bygget er vurdert til overmodent for total-renovering/nybygg. Faktabladet henviser til total mangel på vedlikehold siden 1969. 

Personer med byggeteknisk kompetanse som har være å sett på skolen på oppdrag fra styringsgruppa i FAU, er uenig i påstanden om at bygget er overmodent for totalrenovering/nybygg. Bygget er tett, ingen fukt/mugg, god inneluft og lyse rom med godt arbeidslys.

Skolen er godt vedlikeholdt av foreldre, lærere, bruker og vaktmester oppigjennom årene.

Men det kunne vært behov for en del nye vinduer og innerdører iom at det er andre krav til låser. Etterisolering er også positivt, men ikke nødvendig umiddelbart.