Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Mats Ivan Larsen

Jeg bor på Karlstad og er pappa til tre barn som går på skole på Karlstad oppvekstsenter. Jeg svarer på vegne av meg selv, både som foresatt i skolen og som innbygger som bor her og bruker Karlstad oppvekstsenter sine lokaler og uteområde til fritidsaktiviteter, fester og sosiale sammenkomster, ski og onsdagsrenn, korps, møter, 17-mai-feiring og mye mer.

Høringsspørsmål 1a - Kvalitet Hvilke indikatorer forteller noe om Målselvskolens kvalitet? Og 

Høringsspørsmål 1b - Kvalitet Hvilke faktorer påvirker kvalitet?

Det fins mye forskning på kvalitet, trivsel og måloppnåelse innenfor skole og utdanning. Dette er et faglig spørsmål og kommunen bør lytte til forskning om hva som fører til trivsel og kvalitet i skolen.Jeg velger å svare på hva jeg opplever som faktorer som gjør en god skole til en god skole. Jeg mener Karlstad oppvekstsenter er en god skole. Gode ansatte som gir god og relevant undervisning er viktig for kvalitet i skolen. Mine barn er trygge på skolen på Karlstad, og lærer masse av ansatte som har veldig god kompetanse, både på det faglige, pedagogiske og sosiale.

Tilveksten av kvalifiserte lærere i regionen er viktig. Studiesenteret Midt-Troms hadde gode søkertall for grunnskolelærerutdanninga, opptak kull 2023: https://www.folkebladet.no/nyheter/i/5BOjE1/saerdeles-positive-soekertall-for-laererutdanning-i-midt-troms 

Dette er gode nyheter for tilveksten av kompetente lærere som ønsker å bo og arbeide i vår region.

En mobbefri skole er en god skole. Jeg opplever at det er lite mobbing på Karlstad oppvekstsenter. Skolen er ganske tett integrert i lokalsamfunnet, og det gjør at elevene og lærerne ser hverandre og tar vare på hverandre. Ifølge Elevundersøkelsen er det et godt skolemiljø på Karlstad. Det er en liten skole som har en passelig størrelse til å være barneskole. Min eldste datter begynner på ungdomsskolen til høsten på Bardufoss. Hun trives på skolen, men ser også fram til å komme i et miljø med flere elever på ungdomsskolen.

Skolebygg og utemiljø er viktig for kvalitet i skolen. Barna er heldige som har et flott skolebygg på Karlstad (som vi foreldre også har vært med å malt og pusset opp). Jeg kjenner meg ikke igjen i rapporten Kaupang sin vurdering av skolebygget. Det er i bra stand, men trenger selvfølgelig regelmessig vedlikehold og oppgradering. Det må kommunen ta seg råd til.

Frisk luft og naturopplevelser gir glede og kvalitet i skolen. Karlstad oppvekstsenter har et uteområde med naturen like ved. Det er veldig flott at skolen og barnehagen kan utnytte natur og friluftsliv så tett på.Kort og trygg reisevei en faktor for en god skoledag. Mine barn har ca. 10 min med buss til skolen i dag. De slipper å bruke mye av sin tid på transport, og det er en stor verdi for oss.

Høringsspørsmål 2 - Struktur Hvilke(t) av de fem scenario i kapittel 3.1 bør ligge til grunn for fremtidig skolestruktur?

Scenario 2 er det beste valget for Målselv kommune. Jeg mener at det vil være fullstendig galt å legge ned Karlstad oppvekstsenter og/eller Mellembygd kultur- og oppvekstsenter. Min begrunnelse for dette handler om skolebarnas trivsel og skolens kvalitet, bolyst i kommunen og levende lokalsamfunn.

Beslutninger om dette må være i tråd med Målselv kommunes samfunnsplan, som er en overordna plan skal gi føringer for all videre kommunal planlegging. I samfunnsplanen for 2022-32 står det følgende under overskrifta Oppvekst:

"I Målselv skal vi drive aktiv forebygging og inkludering for å gi framtidige generasjoner et best mulig utgangspunkt i livet. Fokuset er på kvalitet i tilbudet.

Folkemøtene viser en bred støtte til skolestrukturen. Skolen og barnehagen er navet i bygdene. I tillegg til funksjonen som skole fungerer byggene som samfunnshus og møteplass etter skoletid." (min utheving) (https://www.malselv.kommune.no/kommuneplan.487881.no.html)

Videre står det om bolyst: "Bolyst og blilyst handler om livskvalitet, trivsel og omdømmebygging. Bygging av sosialt bærekraftige lokalsamfunn som er inkluderende forebygger utenforskap og ensomhet blant innbyggerne."

Målselv har alltid vært en kommune med levende bygder. Som jeg skriver i innledningen så er Karlstad oppvekstsenter viktig for lokalsamfunnet, samt bolyst og trivsel hos innbyggerne. Jeg bruker Karlstad oppvekstsenter sine lokaler og uteområde til fritidsaktiviteter, fester og sosiale sammenkomster, ski og onsdagsrenn, korps, møter, 17-mai-feiring og mye mer. Skolen er enormt viktig for lokalsamfunnet, og det vil være katastrofalt for kommunen å legge den ned. Hvis vi legger ned velfungerende skoler så vil kommunes Bolyst-satsing framstå useriøs. Det vil bli mindre attraktivt for folk å bo her uten skole i nærområdet.

Høringsspørsmål 3 - Skolekretsgrense Dersom MKOS legges ned, hvordan bør skolekretsene fastsettes?

Det vil jeg ikke ta stilling til.

Høringsspørsmål 4 – Eventuelt virkningspunkt 

Dersom det gjøres skolestrukturendringer. Når bør disse endringene tre i kraft?Jeg mener at det ikke er nødvendig med strukturendringer i skolen.

Høringsspørsmål 5 - Prioriteringer 

Bør reduksjoner i økonomiske rammer løses gjennom reduksjon i stillinger i tråd med elevnedgang ved de enkelte skolene eller ved strukturendringer?

For oss som innbyggere er skolen noe av det viktigste kommunen bruker penger på. Jeg mener at skole og helse må prioriteres uansett, og vi må se på andre steder å spare penger - eller muligheter for å gjøre de økonomiske rammene bedre. Det er god samfunnsøkonomi å investere i gode skoler og ansatte.